Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Renault 4 E-Tech Electric 150 HP Comfort Range (Iconic)

Geschreven door Laurent Blairon op

Wil de elektrische R5 vooral charmeren met zijn retromoderne koetswerkontwerp, dan probeert de nieuwe Renault 4 ook wat praktisch gemak onder die nostalgische designformule te roeren. Gaat die gezinsgerichte insteek ten koste van het sexappeal?

37.100 €
  • Score redactie 16.60 /20

De sfeer en de lay-out van het dashboard zijn identiek aan die in de 5 – lees: uiterst sympathiek en kleurrijk. Een geheel waarvan een moderne en frisse look uitgaat, en dat bewijst dat er leven is buiten de touchscreens: voor de klimaatregeling blijft er een handige rij knoppen centraal op de middenconsole. Verder spreekt het voor zich dat de 4 E-Tech Electric een stuk ruimer en handiger is dan de compactere 5.

Dan hebben we het over de extra hoofd­ruimte voorin, maar vooral over de achterbank, die hier twee volwaardige plaatsen voor volwassenen biedt – zelfs met onze 1,87 meter konden we nog ‘achter onszelf’ gaan zitten. Akkoord, dat is dan nog altijd een beetje met opgetrokken knieën, en de rugleuning van de voorstoelen komt in dat geval vervaarlijk dichtbij, maar lange ritten zijn zeker mogelijk zonder klachten. Ook al omdat de achterbank wat dikker gevuld is dan die van de 5. Alleen in- en uitstappen gaat niet supermakkelijk, ondanks grotere portieren ten opzichte van zijn kleine broer.

Jean-Michel Jarre

Nog een troef voor gezinnen is de koffer van 420 liter in standaardopstelling. De achterklep (voor 450 euro elektrisch ­bedienbaar) zwaait ver naar boven open, zodat je een grote en brede laadopening met een lage tildrempel verkrijgt. Met neergeklapte achterbank is de vloer wel niet helemaal vlak, maar echt storen doet dat niet. En om lange (en smalle) voorwerpen te vervoeren kan op de Techno en de Iconic ook de voorste ­passagiersstoel naar voren worden geklapt, zodat je een laadlengte van meer dan 2 meter bekomt.

Over de optionele Harman Kardon-geluidsinstallatie (600 euro) zouden we daarentegen twee keer nadenken. De negen speakers daarvan doen de door boomercoryfee Jean-Michel Jarre samengestelde voorinstellingen (360°, Club, Concert, enzovoort) fantastisch tot hun recht komen, maar de woofer annex versterker palmt in dat geval wel de ruimte onder de vloer in waar je anders de laadkabels kwijt kunt – op zo’n ­moment besef je dat een frunk toch handig kan zijn…

In dit artikel : Renault, Renault 4

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests