Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Tesla Model Y RWD (Juniper)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Geen nieuwe generatie voor de Tesla Model Y, wel een evolutie: de zogenoemde Juniper-facelift zorgt voor wat meer visuele présence, maar verandert verder weinig aan de fundamenten. Misschien omdat dat ook helemaal niet nodig was?

38.990 €
  • Score redactie 16.00 /20

Rijden doet hij dus nog altijd even goed als vroeger, maar hoe zit met zijn stroomverbruik? Een WLTP-normgemiddelde van 13,9 kWh/100 km en een officieel rijbereik van 500 kilometer voor deze Model Y RWD klinken alvast veelbelovend. In de praktijk wisten wij dergelijke waarden echter alleen te halen met een ei onder de rechtervoet en in gunstige weersomstandigheden; qua algemeen testgemiddelde bleven wij steken op 15,6 kWh/100 km, waarmee het liedje van de LFP-batterij na ongeveer 385 kilometer uitgezongen is.

Minder goed dan beloofd dus, maar nog altijd prima resultaten voor een auto van dit formaat en gewicht, die bewijzen dat Tesla nog steeds de koning van de effi­ciëntie blijft. Wetende dat wij aan een Tesla Supercharger 22 minuutjes nodig hadden om het batterijpeil van 16 naar 80 procent op te krikken – wat met ons testverbruik overeenkomt met een kleine 250 kilometer rijbereik recupereren – lijkt de reële actieradius van deze ‘kleinste’ Model Y ons bovendien al ruimschoots te volstaan voor het leeuwendeel van de gebruikers.

Chinese prijzen?

De Model Y RWD kost 45.990 euro. Tenzij je vrede neemt met een witte koetswerkkleur, moet je daar nog minstens 1.300 euro bijtellen voor metaalglanslak (of zelfs 2.600 euro voor het Ultra Red van onze test­auto). Voor die stijlvolle witte interieurbekleding in plaats van dat standaardzwart betaal je 1.200 euro. Voor de rest is het aantal opties uiterst beperkt: naast de elders al genoemde Autopilot-pakketten kun je enkel nog kiezen voor een trekhaak (1.350 euro).

Met dergelijke prijzen vist de Tesla Model Y RWD in dezelfde vijver als Chinese uitdagers als de BYD Seal U Design (46.490 euro) of Xpeng G6 RWD Long Range (47.790 euro). Aan Europese zijde kost een Peugeot E-5008 210 Allure minstens 51.500 euro, terwijl die qua prestaties en ergonomie niet kan tippen aan de Model Y. Terwijl een Renault Scenic 220 hp Long Range in Techno-livrei wat prijs betreft dan wel kan rivaliseren met de Tesla, maar niet dezelfde binnenruimte biedt. Om maar te zeggen dat deze Amerikaan bijzonder scherp geprijsd blijft.

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,42 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Tesla, Tesla Model y

Web Editor

Tests

Onze tests