- Score redactie 16.00 /20
Onderweg rijdt de vernieuwde Model Y RWD niet fundamenteel anders dan het prefaceliftmodel. Met nog immer een vermelding voor de eenpedaalmodus, die bijzonder goed is afgesteld en absoluut onze voorkeur geniet op de Standaard-instelling voor de energierecuperatie, waarin het rempedaal maar moeilijk te doseren blijkt. Wie met zijn Model Y een potje wil gaan jassen, kan beter voor de stand met beperkte motorrem opteren; daarin voelt het pedaal veel natuurlijker aan.
Met zo’n hoger tempo heeft deze cross-over nog altijd niet de minste moeite, dankzij een schokdemping die wel enige rolneiging toelaat, maar het koetswerk vervolgens strak in het gelid houdt. Meer nog, je zou zelfs kunnen spreken van een mooie levendigheid in de manier waarop deze Model Y ondanks zijn twee ton op richtingsveranderingen reageert.
De voornaamste pretbedervers bij zo’n sportieve rijstijl zijn de (nochtans knap getekende) stoelen, die voelbaar steun missen, en het stuur, dat weliswaar nauwkeurig is, maar geen greintje feedback geeft wat de voorwielen aan het doen zijn.
Wegoneffenheden worden ondanks de grote wielen netjes gefilterd, terwijl de trekkracht zelfs op een nat wegdek vrij van kritiek is. De akoestisch gelaagde ruiten weten de buitengeluiden netjes te weren… maar op een ruwer wegdek wordt de sereniteit in het interieur danig verstoord door rolgeluiden van de negentienduimsloffen, die ook trillingen doorheen de vloer sturen.
In dit artikel : Tesla, Tesla Model y