Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Tesla Model Y RWD (Juniper)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Geen nieuwe generatie voor de Tesla Model Y, wel een evolutie: de zogenoemde Juniper-facelift zorgt voor wat meer visuele présence, maar verandert verder weinig aan de fundamenten. Misschien omdat dat ook helemaal niet nodig was?

38.990 €
  • Score redactie 16.00 /20

Terwijl de Model Y ‘Juniper’ voor zijn koetswerk een eigen koers vaart in vergelijking met de Model 3 ‘Highland’, nam hij wel diens evoluties voor het interieur over. Niet dat dat een probleem zou zijn, integendeel. Ook de Model Y voegt voortaan wat meer verfijning aan zijn minimalistische insteek toe, zeker als je gaat voor de optionele witte stoelbekleding, die het interieur wat helderder maakt – hoewel er met het standaardpanoramadak van claustrofobie geen sprake is. Daarnaast getuigen de gebruikte materialen van een betere kwaliteit dan vroeger, al hebben we nog altijd enig voorbehoud bij de slijtagegevoeligheid van bijvoorbeeld de stoffen bekleding van de deuren of de schuimvulling van het stuurwiel.  

Wat ergonomie betreft, blijft Tesla de benchmark bij die merken die de volledige bediening aan het scherm overlaten. De centrale interface van de Model Y is goed leesbaar, intuïtief opgebouwd en snel (met dank aan zijn AMD Ryzen-processor). Een nieuwigheid is de komst van een 8 duim groot scherm achterin, waarmee de achterste passagiers de klimaatregeling kunnen aanpassen, de hoek van hun rugleuning elektrisch kunnen verstellen of toegang krijgen tot hun favoriete multimedia. Dankzij de betere geluiddemping, vooral dan voorin, kunnen muziekliefhebbers trouwens des te meer genieten van de audio-installatie bestaande met vijftien kwaliteitsvolle speakers.

De ruimte binnenin veranderde niet: die bleef royaal, zowel voor- als achterin. Idem voor de praktische aspecten. De middenconsole bulkt bijvoorbeeld van de grote en slimme opbergvakken, terwijl de koffer nog altijd immens is: 858 liter maar liefst, de ruimte onder de in twee delen verwijderbare vloer meegerekend. De frunk in de neus is met een inhoud van 116 liter met voorsprong de grootste in deze categorie. Voeg daar de elektrisch van in de koffer neerklapbare rugleuning voor de achterbank aan toe en je krijgt met gemak drie fietsen of een stel verhuisdozen in de Model Y. Het enige voorbehoud voor lange ritten is dat de achterbank misschien een tikkeltje te hard is. 

In dit artikel : Tesla, Tesla Model y

Web Editor

Tests

Onze tests