- Score redactie 16.00 /20
Een nieuwe look, maar de techniek erachter veranderde niet. Het platform is nog altijd hetzelfde, en dat geldt ook voor de ophangingslay-out, de elektrische architectuur van 400 volt en de aandrijfmotor. Oké, de lithium-ijzer-fosfaatbatterij (LFP) van deze basis-RWD heeft nu een bruikbaar vermogen van 60 kWh in plaats van 57,5 en kan een fractie sneller laden op gelijkstroom: maximaal 175 in plaats van 170 kilowatt, waardoor je het batterijpeil nu in 24 minuten van 10 naar 80 procent krijgt.
De interne lader is nog altijd 11 kW sterk, een 22 kW-omvormer is ook na de facelift niet beschikbaar. De grotere batterij en de bijkomende geluidsisolatie voegen 19 kilogram aan het totaalgewicht toe, waarmee de instap-Model Y nu net boven de 2 ton strandt.
De elektromotor op de achteras blijft 220 kW/299 pk en 420 Nm sterk, maar door de aangepaste eindverhouding spurt de Model Y RWD voortaan wel een volle seconde sneller naar 100 km/u: 5,9 in plaats van 6,9 seconden. Dat in ruil de topsnelheid daalt van 217 naar 201 km/u, heeft in de praktijk geen enkel belang. Interessanter is dat de grotere batterijcapaciteit en het nog verder verbeterde rendement het WLTP-rijbereik doen oplopen van 455 naar 500 kilometer.
Hendel voor de richtingaanwijzers
Binnenin houdt de Model Y vast aan zijn centrale scherm dat werkelijk voor alles dient, tot zelfs de selectie van de rijrichting toe. Die laatste wordt tijdens het manoeuvreren gecombineerd met een voorspellende functie, waarbij de elektronica op basis van een camera die je kijkrichting volgt, de auto zelf al in vooruit kan zetten. Geinig en origineel, maar verre van betrouwbaar... Goed nieuws voor de ergonomie is wel dat Tesla de klassieke hendel voor de richtingaanwijzers de voorkeur heeft gegeven op die onhandige, soms verwarrende knoppen op het stuur waarmee de Model 3 ‘Highland’ debuteerde.
Voor de bediening van de ruitenwissers, of voor de lichtclaxon zitten er wel nog altijd knoppen op het stuur. De gevoeligheid van de automatische lichten of ruitenwissers instellen gebeurt daarentegen op het centrale aanraakscherm (gelukkig hoef je daarvoor niet al te ver in de menu’s te gaan graven). Ook de afstelling van de stuurkolom en de spiegels verloopt via dat display, zij het wel in combinatie met de handige scrolwieltjes op het stuur.
Voor zijn rijhulpsystemen vertrouwt de Model Y ook na zijn update nog altijd puur op cameratechnologie (bij Tesla doen ze niet aan radars en lidars), waarbij klanten kunnen kiezen uit drie pakketten.
De Standard Autopilot is altijd inbegrepen, maar houdt het bij een adaptieve cruisecontrol en een actieve spoorassistent. Voor 3.800 euro kun je kiezen voor de Enhanced Autopilot, die daar een volledige ondersteuning op de snelweg aan toevoegt (inclusief rijstrookwissels) en een automatische parkeerassistent. Nog verder gaat de Full Self-Driving Capability, die de auto volgens Tesla geschikt maakt voor volledige autonomie – wetende dat de Europese wet op dat vlak nog niet veel toelaat, lijkt dat laatste pakket ons de investering van 7.500 euro niet waard.
-
Geteste versie
-
tesla Model Y RWD Standard
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
256 CVLengte
4797 m
Koffervolume
LElektrische batterij
534 km - 13.1kWh/100kmkWh - 11 kW (AC) - 250 kW (DC)
In dit artikel : Tesla, Tesla Model y