Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 SsangYong Torres 1.5 T-GDi (2WD / Auto Sapphire)

Geschreven door Steven Appelmans op

Stoer, avontuurlijk en een tikkeltje chic: als stilistisch statement kan de Torres alvast tellen. Rest de vraag in hoeverre dat ook geldt voor de andere facetten van SsangYongs nieuwste? Of moeten we zeggen KG Mobility’s nieuwste?

45.490 €
  • Score redactie /20

Wat de veiligheidsuitrusting betreft, laat SsangYong geen enkele steek vallen, in­tegendeel zelfs. Op de basisuitvoering Amber na heeft elke Torres recht op een volledige elektronische ondersteuning, waarbij de gebruikelijke assistenten zich aangevuld zien met een dodehoekcontrole, een adaptieve snelheidsregelaar (met actieve rijstrookassistentie), een achteruitrij­camera en een detectie voor achteropkomend verkeer. Het uitzonderlijke zit hem niet zozeer in de uitrusting zelf – die heeft de concurrentie ook in de aanbieding – dan wel in het feit dat die dingen hier vrijwel allemaal in de prijs inbegrepen zijn.

Je moet dan wel voor lief nemen dat die systemen qua werking niet het neusje van de zalm zijn. Zo is de cruisecontrol bijzonder conservatief in het afstand houden (op de snelweg passen er altijd minstens twee auto’s tussen de Torres en zijn voorligger) én in het oppikken van het tempo zodra de weg weer vrij is. Er zijn systemen die dat anno 2023 een stuk beter doen. Net zoals er ook legio middenklasse-SUV’s zijn waar de functietoetsen op het stuur logischer verzameld staan dan in deze Koreaan. Het is detailkritiek, zeer zeker, maar waarom bevindt de knop voor de rijstrookassistent (links onderaan) zich bijvoorbeeld niet gewoon op de rechternaaf, in de bedieningsmodule van de snelheidsregelaar?

Net als voor de buitenkant heeft de SsangYong overigens ook binnenin goed naar enkele premiumrivalen gekeken. Rond dat tweede aanraakscherm (8 duim) onder aan de middenconsole hangt bijvoorbeeld een ferme Audi-zweem. Niet alleen qua looks trouwens, ook qua functionaliteiten. In hoofdzaak regel je met dat onderste display alle klimaatfuncties (inclusief de ruit-, stoel- en stuurverwarming indien aanwezig), al moet je er evengoed aankloppen voor de bediening van de gemotoriseerde kofferklep, de rijprogramma’s (Normal, Sport, Winter), de Auto Hold-functie en het uitschakelen van de stop-startfunctie.

  • Geteste versie

  • kgm Torres 1.5 T-GDI 120kW Auto Sapphire

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    194 tot 194gr WLTP

    Vermogen

    163 CV

    Lengte

    4700 m

    Koffervolume

    703 L

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Torres , KGM, KGM Torres

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker