Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Opel Grandland Hybrid4 300 (2022) - facelift zonder X

Geschreven door Klaas Janssens op

De Opel Grandland onderging een facelift waarbij de SUV het achtervoegsel X verloor. AutoGids doet de test met de vernieuwde Hybrid4.

47.300 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Hoewel er op een heleboel koetswerkonderdelen nog GM te lezen valt, beschikt de Opel Grandland over Franse genen. Deze SUV deelt zijn technische basis immers met de Peugeot 3008, waarvan hij ook de motoren overneemt. Dan hebben we het niet allen over een 1,2 liter op benzine of een 1,5 liter op diesel, maar ook over een plug-inhybride 1,6 liter-krachtbron. Die is beschikbaar met een of twee elektromotoren, respectievelijk 225 en 300 pk sterk. Wij gingen op pad met de krachtigste, dus vierwielaangedreven variant: de Opel Grandland Hybrid4.

Sinds de facelift van eind 2021 hebben we het niet langer over de Opel Grandland X, want net zoals we dat eerder zagen bij de compactere Crossland werd het achtervoegsel X aan de kant geschoven voor deze tussentijdse opfrisbeurt. De schoonheidsoperatie levert de SUV een strakgetrokken voorzijde op, met het verduisterde frontje dat debuteerde op de Mokka en dat Rüsselsheim graag omschrijft als "Opel Vizor". De adaptieve koplampen beschikken voortaan over matrixtechnologie, die een naadloze aanpassing van de lichtbundel aan de rijsituatie en de omgeving belooft, zonder dat medeweggebruikers verblind worden. Helemaal nieuw, toch voor Opel, is Night Vision. Dit systeem detecteert op een afstand van maximaal 100 meter voetgangers en dieren en waarschuwt vervolgens de bestuurder.

Ook binnenin de vernieuwde Opel Grandland is de Mokka-invloed duidelijk. Het "Pure Panel" gedoopte cockpit bundelt de digitale tellerpartij en de multimediadisplay en weert als overbodig omschreven bedieningsknoppen. Ook nieuw is de Highway Integration Assist. Met behulp van een camera en radarsensoren combineert het systeem verschillende assistentiesystemen zodat je van semi-autonome rijhulp kan spreken. Het comfort wordt verder verhoogd door Keyless Open & Start en de sensor gestuurde achterklep die kan worden geopend en gesloten met een voetbeweging onder de achterbumper. De batterij zit nog steeds onder de koffervloer en neemt dus enkel de plek van het reservewiel in, verder is de laadruimte identiek met een volume dat schommelt tussen minimum 490 en maximum 1.528 liter.

2022 Opel Grandland Facelift

Rijgedrag

De plug-inhybride aandrijflijn van de Opel Grandland Hybrid4 combineert een systeemvermogen van 300 pk met een gecombineerd maximumkoppel van 520 Nm, wat volstaat om de 4,48 meter lange en 1,8 ton zware SUV in dik 6 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen. De topsnelheid bedraagt een best indrukwekkende 235 km/u. Nu voelt de Opel Grandland eerder vlot dan echt snel aan, de schuld van de zowat 300 kilogram aan batterijen. Dat accupakket heeft een capaciteit van van 13,2 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van een 60 kilometer, al reken je in de praktijk best op een 40 à 45 kilometer. Standaard komt de Hybrid4 met een interne lader van 3,7 kW, optioneel kan je voor een 7,4 kW-lader gaan. Daarmee is de batterij vol in 1 uur en 50 minuten, aan 3,7 kW duurt het 4 uur en aan een gewoon stopcontact maximaal 7 uur en 10 minuten.

Het met de Peugeot 3008 gedeelde onderstel bezorgt de Opel Grandland Hybrid4 een uitstekend comfort, toch zolang je niet vergeet dat je met een SUV en niet met een hot hatch onderweg bent. Oneffenheden worden efficient vlakgestreken, enkel bij (te) snel genomen verkeersdrempels durft de Grandland zijn cool wat te verliezen. Het vloeiende samenspel tussen de verbrandingsmotor en de elektromotoren zorgt voor extra comfort, alleen het remmen vraagt gewenning. De overgang tussen het regeneratieve en het klassieke remmen verloopt schokkerig, Dat kan je gedeeltelijk verhelpen door de B-modus van de achttrapsautomaat te gebruiken, maar echt aangenaam wordt het nooit. Wel aangenaam: de heerlijke stoelen, zoals we dat intussen gewoon geworden zijn bij Opel.

2022 Opel Grandland Facelift

Verdict

Op zich doet de Grandland weinig verkeerd, toch voel je dat dit een overgangsproduct tussen het oude en het nieuwe Opel gebleven is. En dat wordt extra in de verf gezet door deze facelift, want het verduisterde frontje past het oorspronkelijke design van deze SUV niet zo goed. Ook de inrichting van het interieur rijdt op twee sporen, met Opel- en Peugeot-elementen die met elkaar vloeken. Ondanks de opfrisbeurt oogt het dashboard bovendien nogal gedateerd. Maar die wat ouderwetse aandoende verpakking neemt niet weg dat de Opel Grandland een goed rijdende SUV blijft. Met degelijke PHEV-technologie, al zoeken we nog steeds naar de concrete meerwaarde van de Hybrid4 300 tegenover de minder dure Hybrid 225.

2022 Opel Grandland Facelift

  • Rijhouding en ergonomie
  • Compromis weggedrag-rijcomfort
  • Binnenruimte en laadvolume
  • Designmissers
  • Interieurambiance
  • Remgevoel

In dit artikel : Opel, Opel Grandland

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker