Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BYD Dolphin 60,4 kWh (2023) - herkansing

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De eerste testritten met de nieuwe BYD Dolphin waren niet meteen overtuigend. Maar we gunnen het elektrische instapmodel van Build Your Dreams een herkansing. AutoGids doet de test met de 60,4 kWh-variant.

35.990 €

Concept BYD Dolphin

BYD – voluit Build Your Dreams – is nog maar sinds eind 2022 actief in ons land. Achter die drie letters gaat een Chinese gigant schuil, gefinancierd met privégeld, die opgericht werd in 1995 en zich oorspronkelijk richtte op de bouw van lithium-ionbatterijen voor telefoons (met name voor Nokia en Motorola) en laptops. De overstap naar de autosector volgde in 2003, en sindsdien is BYD voortdurend blijven groeien, als batterijleverancier van grote autoconstructeurs als Daimler (het moederhuis van Mercedes), Toyota en Tesla.

Maar het merk bouwt naast batterijen ook eigen auto’s, en die worden sinds kort bij ons ingevoerd door een partner die niet aan zijn proefstuk is: de Inchcape-groep, die ook al Toyota en Lexus importeert in België. Op het moment van schrijven telt het merk bij ons drie verkooppunten (in Antwerpen, Gent en Zaventem) en daar zouden er binnenkort ook nog in Wallonië bijkomen. Het modelaanbod omvatte al de grote berline Han, de grote SUV Tang en de compacte SUV Atto 3 en wordt nu uitgebreid met een compacte EV met een nog aantrekkelijker prijskaartje: de Dolphin, die helemaal in het vaarwater zit van die andere elektrische middenklasser uit China, de MG 4.

Strikt genomen is de BYD Dolphin geen nieuw model: in China is hij al te koop sinds de lente van 2021. Al is onze Dolphin niet helemaal identiek aan zijn Chinese naamgenoot. Zo werd zijn structuur aangepast met het oog op betere scores bij de EuroNCAP-crashtest. Die structuuraanpassingen maken onze Dolphin meteen ook 18 centimeter langer dan het origineel. Verder verschilt de Europese Dolphin door zijn verzonken deurklinken, en door het feit dat hij vanaf het tweede afwerkingsniveau een meerarmige achteras meekrijgt (de Active houdt het bij een torsieas). Qua proporties houdt de Dolphin het midden tussen een klassieke hatchback en een SUV. Een soort cross-over dus, die je ook kunt bestellen met een contrasterende kleur voor het dak en de motorkap, terwijl de topversie Design altijd een (vast) panoramadak meekrijgt. Afhankelijk van de versie rust de auto op zestien- of zeventienduimers, maar altijd zijn die geschoeid met banden van het Chinese Linglong. 

Binnenin neigt het dashboardontwerp naar overdaad. Het geheel is wel degelijk geassembleerd, al zien we tegelijk veel nogal goedkope en krasgevoelige kunststoffen. De stoelen met hun geïntegreerde hoofdsteun zien er leuk uit, maar hun bekleding van imitatieleer (‘vegan leer’, zoals dat dan tegenwoordig heet) voelt minder aangenaam aan. En een andere keuze is er niet, want noch stof noch echt leer is mogelijk. Goeie punten scoort de BYD Dolphin met de binnenruimte achterin, die ronduit vorstelijk te noemen is, ook voor flink uit de kluiten gewassen volwassenen. Zelfs de middelste plaats op de achterbank is comfortabel, al is die zoals altijd wat smaller. De koffer is met zijn 345 liter daarentegen wat kleiner dan die van een MG 4 of Volkswagen ID.3, twee modellen die qua buitenformaat vergelijkbaar zijn. Een zogenoemde frunk in de neus is er niet.

Review 2023 BYD Dolphin EV

Rijgedrag BYD Dolphin

De Dolphin beschikt over BYD’s dunne blade-batterij. Die is van het lithium-ijzer-fosfaattype en doet het dus zonder kobalt. Dergelijke LFP-batterijen zijn niet alleen minder duur om te produceren dan klassieke NMC-cellen (nikkel-mangaan-kobalt), maar ook minder gevoelig voor oververhitting. Hun enige nadeel is hun lagere energetische dichtheid. Voor de aandrijving laat de BYD Dolphin keuze uit drie mogelijkheden: een batterij van 44,9 kWh bruto in combinatie met een elektromotor van 95 pk (in de Active, met een prijskaartje van 29.990 euro), dezelfde batterij gecombineerd met een motor van 177 pk (Boost, 30.990 euro) en een batterij van 60,4 kWh in tandem met een elektromotor van 204 pk (in de Comfort van 34.490 euro en de Design van 35.990 euro).

Met de kleinste van de twee batterijpakketten is in theorie een rijbereik van 340 kilometer mogelijk, maar de oplaadmogelijkheden zijn beperkt: maximaal 7 kW (eenfasig) op wisselstroom en slechts 60 kW aan een DC-snellader. De grote batterij is op dat vlak interessanter: ze laat zich met 11 kW driefasig opladen en kan op gelijkstroom 88 kW aan. Uit dat 60,4 kWh-pakket haalt de BYD Dolphin in theorie 427 kilometer.

In de praktijk strandden wij op een slordige 350 kilometer, wat overeenkomt met een verbruik van 16,7 kWh/100 km, gemeten over een gevarieerd parcours, afgelegd met een rustige rechtervoet, maar wel bij een buitentemperatuur van 30 graden en met de airco op volle kracht. Kortom, dat gegeven indachtig is het stroomverbruik meer dan redelijk te noemen. Overigens is elke BYD Dolphin standaard uitgerust met een energiebesparende warmtepomp. En met een V2L-functie (vehicle to load) waarmee je externe apparaten kunt opladen met behulp van de batterij.

De 204 pk blijkt ruimschoots voldoende voor deze auto; meer nog, de Chinese banden onder de voortrein hebben het soms moeilijk om zoveel geweld op het asfalt te krijgen. Gelukkig zit de BYD Dolphin boordevol elektronische rijhulpsystemen, zodat het nooit gevaarlijk wordt. Rijdynamisch is de Dolphin ook geen scheurijzer: het stuur mist elke vorm van feedback, terwijl de soepele ophanging op een slecht wegdek aan het pompen slaat.

Review 2023 BYD Dolphin EV

Verdict BYD Dolphin

De matige indruk die we kregen tijdens het testen van het prototype heeft de productieversie van de BYD Dolphin grotendeels kunnen wegwerken. Al blijft vooral de prijs interessant: wie bij de Europese merken met een budget van 30.000 à 35.000 euro gaat aankloppen voor een elektrische auto, rijdt hooguit met een B-segment-stadsauto de showroom buiten. Voor datzelfde geld krijg je met deze BYD Dolphin een auto uit een segment hoger.

Kortom, geen enkele Europeaan kan tippen aan de uitstekende verhouding prijs-binnenruimte-rijbereik van de BYD Dolphin. Hij krijgt daarentegen wél concurrentie uit eigen land: een MG 4 is even handig, maar voegt voor 2.000 euro meer een extra dosis rijplezier toe. Of hoe de Chinezen hier in Europa een veldslag komen uitvechten…

 

 

  • Prima verhouding prijs-binnenruimte-rijbereik
  • Warmtepomp standaard
  • Correct stroomverbruik
  • Niet dynamisch
  • Onzekere restwaarde
  • Overdadig dashboard

Verwante testen

In dit artikel : BYD, BYD Dolphin

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker