Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY?  De voorinschrijving is nog open!  Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / BMW 1-Reeks, Mercedes A-Klasse, Mini 5-deurs en Volkswagen Golf : Grootheidswaanzin?

Met zijn verlengde wielbasis lonkt de Mini Hatch vijfdeurs stilaan naar het segment van de premiummiddenklassers – ook qua prijs trouwens. Maar valt hij tegenover die zwaargewichten niet wat licht uit?

Overzicht :

Een trendy merk als Mini kan haast niet anders dan de jongste mode volgen – of toch in theorie. Als de trend echter in de richting van een wildgroei aan nieuwe modellen gaat, blijkt de praktijk toch iets neteliger. Hét monocultuurmerk bij uitstek kan niet zomaar inspelen op de haast onverzadigbare diversiteitshonger van zijn klanten. De vorige Mini-generatie bood al een breder gamma aan koetswerkvarianten aan, met name door op de SUV-kar te springen (met de Countryman en Paceman), en de nieuwe generatie steekt nog een tandje bij. Mini gooit het daarbij meteen over een andere boeg: in plaats van de ‘egotrippers’ te behagen, door eerst de cabrio- en Coupé/Roadster-afgeleiden op de markt te brengen, geeft de constructeur nu voorrang aan de gezinnen – niet het minst omdat het merk daarmee een veel ruimer potentieel aanboort. Nog voor de breakversie Clubman binnen afzienbare tijd zijn opwachting maakt, biedt Mini dus een gloednieuwe koetswerkvariant aan van zijn roemruchte stadswagen, met vijf deuren.

Heiligschennis? Misschien, maar het merk maakt zich al jaar en dag schuldig aan blasfemie, want ‘mini’ kun je de Mini allang niet meer noemen. En als je je toch al hebt bevrijd van het keurslijf van een pietepeuterige carrosserie, waarom dan niet profiteren van de voordelen die verbonden zijn aan twee extra portieren? Om niets aan het toeval over te laten kreeg de Hatch vijfdeurs er ook 16 centimeter koetswerklengte bij, maar desondanks blijft hij onder de symbolische grens van 4 meter (3,98 meter). Daarmee nestelt hij zich in theorie in het segment van de veelzijdige stadswagens... maar gezien zijn premiumkarakter en zijn gepeperde tariefl ijst zal hij in de praktijk ook – en vooral – de degens moeten kruisen met ‘statusauto’s’ uit een segment hoger. Vandaar deze vergelijkende test tussen een Mini Cooper D en een BMW 116d, Mercedes A 160 CDI en Volkswagen Golf 1.6 TDI.

Geschreven door op