Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport (2023) - tussen sport en stekker

Geschreven door Klaas Janssens op

De Toyota RAV4 is er nu ook als GR Sport. En dat is meer dan enkel een uitrustingsniveau. AutoGids doet de test met de Plug-in Hybrid.

67.480 €

Concept Toyota RAV4 GR Sport

Toyota heeft zijn sportieve GR-modellen uitstekend op de kaart gezet. Het begin was een beetje aarzelend, want door zijn hechte band met de BMW Z4 werd de GR Supra niet overal op applaus onthaald. Maar de GR Yaris en de GR86 waren telkens een schot in de roos. De constructeur die het moest hebben van solide, maar ietwat saaie modellen, deed wat niemand in de autowereld nog durfde doen.

Die GR staat voor Gazoo Racing en verwijst naar de competitiedivisie van Toyota, een afdeling die zich momenteel regerend wereldkampioen in zowel het Wereldkampioenschap Rally (WRC) als het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) mag noemen. En die begin 2023 opnieuw de Dakar-woestijnrally op zijn naam kon schrijven.

 Die adelbrieven moet je natuurlijk ten gelde maken. En dat probeert Toyota door middel van het uitrustingsniveau GR Sport, dat reeds verkrijgbaar is voor de Yaris (Cross), de Corolla en de Hilux. Nu kan je ook de Toyota RAV4 als GR Sport bestellen. Als Hybrid voor de particuliere en als Plug-in Hybrid voor de professionele automarkt.

 Je herkent de Toyota RAV4 GR Sport aan zijn wat sportievere bodykit die glanzend zwarte sierlijsten en 19-duimvelgen combineert met specifieke designelementen voor het bitone koetswerk. Binnenin vallen vooral de uitstekend zittende sportstoelen op, bekleed met een suède-achtige stof en getooid met GR-logo op de hoofdsteunen. Net zoals het stuur en de versnellingspook komen die zetels met zilverkleurige stiksels. Niets wereldschokkends, maar best stijlvol.

 De Toyota RAV4 krijgt ook de updates voor modeljaar 2023, dat nieuwe veiligheidsfuncties zoals het verbeterde Pre-Collision-systeem en een nieuwe generatie van de Emergency Steering toevoegt. Ook de digitale tellerpartij en het multimediasysteem zijn nieuw. Toch voor de RAV4, want we kwamen dat vernieuwde infotainment eerder tegen in de Toyota Corolla Cross.

Review Toyota RAV4 GR Sport

Rijgedrag Toyota RAV4 GR Sport

Nu houdt Toyota het niet enkel bij een sportievere aankleding van het koetswerk en het interieur, middels een aangepaste ophanging wil de GR Sport ook dynamischer rijden dan de andere modelvarianten. Deze RAV4 krijgt een stuggere vering en een strakkere schokdemperset-up, waardoor er wat extra scherpte in de gelederen zou kruipen.

We spreken bewust in de voorwaardelijke wijs, simpelweg omdat de testomstandigheden ons niet toelieten om die extra dynamische scherpte te ervaren. We maakten kennis met de Toyota RAV4 GR Sport in het winterse Lapland, waar de wegen zich verstopten onder een stevige pel ijs en een laagje vers gevallen sneeuw. Wat we wel kunnen zeggen, is dat de sportieve onderstelafstelling niet aan het uitstekende rijcomfort raakt. En dat is waarschijnlijk belangrijker dan dat sportieve randje dat de GR Sport als meerwaarde belooft.

Wij konden de Toyota RAV4 GR Sport testen als Plug-in Hybrid, die nog steeds aangedreven wordt door een atmosferische viercilindermotor van 2,5 liter die hulp krijgt van twee elektromotoren. Waaronder een exemplaar op de achteras, waardoor deze PHEV over vierwielaandrijving beschikt. Dat AWD-i zorgt vooral voor extra tractie, niet voor dynamische verdeling van de aandrijfkrachten. En dat is jammer wanneer je door het sneeuwlandschap rijdt. Er is immers geen aangepaste ESP-setting die je wat meer speelruimte geeft wanneer je over een glibberige ondergrond rijdt, waardoor je onderstuur moeilijk kan omzetten in controleerbaar overstuur – tenzij je de Toyota RAV4 echt gaat smijten. Een GR Sport is nu eenmaal geen GR.

Power is er genoeg. Het plug-inhybride aandrijfgeheel beschikt over een systeemvermogen van 306 pk, wat volstaat om de toch bijna 2 ton wegende Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport in 6 seconden van 0 naar 100 km/u te loodsen. Onder de koffervloer (die iets hoger komt te liggen en dus aan het laadvolume knabbelt) en in de bodemplaat liggen batterijen met een capaciteit van 18,1 kWh. In ideale omstandigheden resulteert dat in een elektrische topsnelheid van 135 km/u en in een elektrisch rijbereik van 75 kilometer, al blijft daar in het Zweedse klimaat geeneens de helft van over. In tegenstelling tot de meeste stekker-SUV's loopt het benzineverbruik niet enorm op wanneer de batterijen leeggereden zijn. Reken op een 7,5 liter per 100 kilometer. Of een dikke 9 liter als je op noppenbanden door de sneeuw moet ploegen.

Nu goed, je koopt een plug-inhybride vooral omwille van zijn – zolang het nog duurt toch – fiscaal gunstige CO2-uitstoot. En die van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport bedraagt 22 g/km. Een particuliere koper is uiteraard beter af met de zelfopladende versie van de Toyota RAV4, die ook als GR Sport te bestellen is. En zijn huid duizenden euro's minder duur verkoopt en in de praktijk doorgaans zuiniger blijkt.Review Toyota RAV4 GR Sport

Verdict Toyota RAV4 GR Sport

Toyota probeert nog zoveel mogelijk PHEV-versies van de RAV4 te slijten, nu de fiscale stimuli stelselgewijs wegvallen. En dan kan deze GR Sport twijfelaars misschien over de streep trekken met zijn stoerdere looks en opgewaardeerde uitrusting.

Hoewel dit uitrustingsniveau ook een aangepaste onderstelset-up impliceert, wordt er niet geraakt aan het goedmoedige karakter van deze SUV. En dat is een goede zaak, want de Toyota RAV4 beschikt over een heleboel troeven. Nu is sportiviteit er geen van. En daar gaat de overdaad aan GR Sport-logo's weinig aan veranderen. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by klaas janssens (pro) (@kjanssens_pro)

  • Aangename GR Sport-stoelen
  • Algemene kwaliteit
  • Ruimteaanbod
  • Geen sportieve SUV
  • Beperkte meerwaarde GR Sport
  • Minder kofferruimte dan Hybrid

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota RAV4

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker