Er valt moeilijk naast te kijken: de Ioniq 6 vertoont een futuristische stijl. Hij heeft ook een verzorgde stroomlijn, om beter door de lucht te klieven, minder te verbruiken en dus verder te raken met een volle batterij. Deze net geen 5 meter lange berline is ook ruim, zowel voor- als achterin, al kunnen achterpassagiers hun voeten niet onder de voorstoelen schuiven. De laadruimte (met een klassiek kofferdeksel) is echter beperkt voor het formaat van de auto. Wel kun je nog wat kleine spullen kwijt in de frunk voorin. Het interieur is net zo futuristisch als de carrosserie, maar de gerecycleerde materialen zien er wat licht uit. Leuk is de sterke kanteling van de voorstoelen, zodat je kunt relaxen tijdens het opladen.
Al hoeft dat niet lang te duren, want de batterijen werken op 800 volt en opladen aan een snellader kan tot 200 kW. De auto kan ook worden gebruikt als oplaadpunt voor diverse elektrische apparaten. De Ioniq 6 is te krijgen met twee accu’s: met 53 kWh (achterwielaandrijving en 151 pk) of met 77,4 kWh (achterwielaandrijving met 228 pk of vierwielaandrijving met twee motoren en 325 pk). Hyundai claimt een actieradius tot 614 kilometer met de grote batterij en achterwielaandrijving, en tot 429 kilometer met de kleine. Nog een goede tip: vermijd de wielen van 20 duim, die je meer dan 60 kilometer aan actieradius kosten tegenover de negentienduimers...
Het concept van deze Ioniq 6 heeft ons verleid: zijn aerodynamische lijn zorgt niet alleen voor een opvallende look, maar ook voor een laag verbruik en dus een groot rijbereik. Stijl en functie gaan hier hand in hand. En het is eens iets anders dan al die SUV’s, die zwaarder en minder gestroomlijnd zijn en dus meer verbruiken…