Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Dat de Frontera een twee-eiige tweeling met de Citroën C3 Aircross vormt, zie je meteen. Niet alleen de afmetingen, ook de zijpanelen vertonen een opvallende verwantschap. Geparkeerd naast zijn voorloper, de Crossland, is hij wel 11 centimeter langer en flink ruimer. Het design bevat trouwens een paar knipogen naar het origineel uit de jaren 90 (zoek maar op). Aan de binnenkant is de overeenkomst met zijn Franse evenknie herkenbaar aan de beschikbare ruimte, het gelijklopende koffervolume en de optionele mogelijkheid om een extra zitbank in de koffer te benutten. Maar Opel nam de kans wel ten baat om zijn eigen dashboard te installeren. Die Vision Cockpit is een kopieeroefening vanuit de Astra, al mag de Frontera rekenen op een eigen stuur.
Het nieuwe Smart Car-platform biedt veelzijdige aandrijvingsopties, waaronder een elektrische variant en twee benzineversies, altijd met mildehybride technologie (48 volt). De 1,2-liter turbobenzinemotor is beschikbaar met 100 of 136 pk, waarbij de basisversie een aantrekkelijke keuze is. De elektromotor van 21 kW (28 pk) is geïntegreerd in de automatische versnellingsbak. Helaas ontbreekt vierwielaandrijving, wat opmerkelijk is gezien de naam en het verleden van de Frontera. De verwante Jeep Avenger laat zien dat het wel mogelijk is. Met slechts twee uitrustingsniveaus, GS en Edition, blijft de keuze overzichtelijk. Door de hogere positionering en uitgebreide uitrusting is de Frontera wel altijd iets duurder dan de C3 Aircross.
De Opel Frontera keert terug als een moderne SUV, die afscheid neemt van zijn ruige offroadverleden en zich met een interessante prijs richt op een breder publiek. Altijd geëlektrificeerd, van een beetje tot helemaal, heeft hij de afslag naar de moderne tijd niet gemist.