Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Hoeveel kost de elektrische Lexus RZ in België?

Geschreven door Kevin Kersemans op 25-01-2023

De Lexus RZ is het chiquere en krachtigere neefje van de volledig elektrische SUV's Toyota bZ4X en Subaru Solterra. Uiteraard is dat ook te merken aan het prijskaartje. Hoeveel kost de Lexus RZ in België?

De Lexus RZ beleefde zijn Belgische première op het voorbije Autosalon van Brussel 2023. De volledig elektrische SUV deelt zijn e-TNGA-platform met de eerder gelanceerde Toyota bZ4X en Subaru Solterra, maar pakt conform zijn premiumstatus uit met een chiquere aankleding en een hoger vermogen.

En in tegenstelling tot het duo bZ4X-Solterra, waarvan de uiterlijker verschillen zich beperken tot de merklogo's, heeft de RZ wel recht op een eigen design. Zowel aan de buitenkant als in het interieur trouwens, waar de Lexus zich onderscheidt met zijn yoke-stuur (dat, gelukkig voor wie gehecht is aan de klassieke ronde vorm van zijn stuurwiel, niet verplicht is; het gaat om een optie die bovendien pas binnen onbepaalde tijd beschikbaar zal zijn).

LEES OOK – Officieel: Lexus RZ 450e is premium Toyota bZ4X

Altijd vierwielaandrijving

Net als de Subaru Solterra maar in tegenstelling tot de Toyota bZ4X is de Lexus RZ enkel te krijgen met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving – in dit geval Direct4 gedoopt. Dankzij een motor van 150 kW vooraan en een exemplaar van 80 kW achteraan is het gecumuleerde vermogen in het geval van de Lexus, noblesse oblige, wel hoger dan bij Subaru en de Toyota. Tegenover de 218 pk van dat duo (of 204 pk voor de bZ4X met voorwielaandrijving) kan de RZ rekenen op een gecumuleerd vermogen van 313 pk (en 435 Nm).

Het batterijpakket van 71,4 kWh is wel hetzelfde. Daarmee geeft Lexus een gemengd WLTP-rijbereik op van "meer dan 400 km". Laden kan met wisselstroom tot 11 kW (driefasig) of op gelijkstroom tot 150 KW, waardoor in ideale omstandigheden een half uurtje volstaat om de lege batterij aan een snellader op te laden tot 80%.

Prijs, uitrustingsniveaus en leveringen Lexus RZ

Het RZ-gamma draait rond drie uitvoeringen plus de specifiek op B2B-klanten gerichte Business Line. De basisversie heeft geen naam, de duurdere uitrustingsniveaus kregen de voor Lexus-klanten vertrouwde namen Executive en Privilege. Hieronder vind je de basisprijzen van de verschillende uitrustingsniveaus:

  • RZ 450e: 74.750 euro
  • RZ 450e Business Line: 78.000 euro
  • RZ 450e Executive: 79.600 euro
  • RZ 450e Privilege: 84.700 euro

De RZ is te krijgen in 6 koetswerkkleuren waarvan er 3 gecombineerd kunnen worden met glanzend zwart als contrasterende kleur. Wat het interieur betreft, is de bekleding in grijze stof op de basisversie en kan er op de duurdere versies worden gekozen uit 3 kleuren voor de suède of lederen bekleding (donkergrijs, bruin of lichtgrijs).

De naamloze basisversie staat op lichtmetalen wielen van 18 duim en laat zijn achterklep nog manueel bedienen, maar heeft al wel recht op onder andere stoelverwarming voorin, een achteruitrijcamera of parkeersensoren achter- én vooraan. Vanaf de Executive groeien de wielen tot 20 duim en is ook de achterbank verwarmbaar, terwijl dat uitrustingsniveau ook recht geeft op zaken als een head-updisplay, een gemotoriseerde achterklep of een Mark Levinson-hifisysteem.

De topversie Privilege kost een flinkde duit, maar doet daar onder andere nog een verwarmbaar stuurwiel of een ventilatiefunctie voor de voorstoelen bovenop.

Welke concurrenten?

Intern zouden de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra kunnen concurreren voor de RZ, al zal de Lexus allicht een ander publiek aanspreken. Op dit moment lijkt de grootste concurrentie dan ook te komen van de BMW iX3 – die een tikkeltje korter en iets minder krachtig is, maar ook een iets lagere basisprijs heeft – of van de recent gefacelifte Audi Q8 e-Tron, die dan weer iets groter en krachtiger is. En dan is er natuurlijk nog de eeuwige Tesla Model Y... die tegenwoordig haast een koopje lijkt...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten