Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Wat verandert er voor automobilisten in 2022?

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-01-2022

Elk jaar hebben nieuwe regels invloed op onze gewoontes, ook als automobilist. 2022 is daarbij geen uitzondering op de regel. Hier een korte samenvatting van de belangrijkste wijzigingen.

Euro 4-diesels verboden in Brussel

De LEZ (lage-emissiezone) in het Brussels Gewest wordt strikter op 1 januari 2022. Dieselvoertuigen met milieunorm Euro 4 zijn niet meer welkom binnen de 19 Brusselse gemeenten. Kort door de bocht betekent dit dat je met een auto of bestelwagen op diesel van voor 2011 Brussel niet meer in mag, al is er nog een korte tolerantieperiode tot 31 maart 2022 waarin je nog niet beboet wordt.

ISA-snelheidsbegrenzer: verplicht in juli

ISA is het slechtste nieuws voor 2022. Het staat voor 'Intelligent Speed Assistance' en is dus een 'intelligente' snelheidsbegrenzer. Alle nieuw gehomologeerde modellen moeten vanaf 6 juli uitgerust zijn met dit systeem volgens de Europese regelgeving. ISA waarschuwt de bestuurder als die de snelheidsbeperking overschrijdt. Het systeem schakelt zichzelf automatisch in bij het starten, maar kan wel nog handmatig worden uitgeschakeld om de begrenzer het zwijgen op te leggen.

Zwarte doos vanaf juli

Ook vanaf 6 juli zal elk nieuw verkocht automodel in Europa uitgerust worden met een zwarte doos. Deze gegevensrecorder is bedoeld voor de constructeurs. Hij moet op anonieme wijze de snelheid van het voertuig, de remkracht, de stuurhoek, de oriëntatie van de wagen en de werking van de veiligheidssystemen (waaronder de veiligheidsgordels) registreren. Deze gegevens zullen beperkt blijven tot de paar seconden voor en na een botsing. Deze zwarte doos kan niet door de bestuurder worden uitgeschakeld en neemt geen gesprekken op.

VAA duurder

De VAA-bijdrage (voordeel alle aard) voor gebruikers van bedrijfswagens is sinds 1 januari 2022 verhoogd. De overheid heeft nieuwe CO2-referentiewaarden vastgelegd. In 2021 bedroegen die 102 g/km voor wagens op benzine, CNG of lpg en 84 g/km voor diesels. In 2022 zijn die waarden 91 g CO2/km voor benzine/CNG/lpg en 75 g/km voor diesel. Quasi onhaalbaar zonder hybridisering, dus.

Hogere boetes

Het gebruik van een elektronisch toestel (smartphone, tablet, GPS) zonder houder (dus in de handen) zal zwaarder worden beboet. Het gebruik van een smartphone tijdens het rijden (hem simpelweg vastnemen is al een inbreuk) zal nu 174 euro kosten in plaats van 116 euro. De weigering om een boete te betalen zal ook gemakkelijker kunnen worden bestraft door het rijbewijs in te trekken. Deze mogelijkheid bestond reeds, maar vereiste de medewerking van verschillende diensten. In 2022 zou dat automatisch kunnen worden.

Oldtimer: hogere belastingen 

In Vlaanderen wordt een hoger forfaitaire belasting voor oldtimers (100 euro) overwogen, al zou dat besluit worden uitgesteld tot 2023. In Wallonië moet je voor auto’s van dertig jaar of ouder die niet met O-platen rijden, vanaf dit jaar dezelfde belasting op basis van vermogen en motorinhoud betalen als voor een conventionele auto, evenals de ecomalus voor CO₂. Voor in Wallonië wonende automobilisten met een O-plaat die gekoppeld is aan een wagen ouder dan 30 jaar verandert er niets: de te betalen belasting blijft het minimumbedrag (BIV van 61,50 euro en jaarlijkse verkeersbelasing van 38,64 euro die op 1 juli lichtjes geïndexeerd zal worden).

Belastingen op lichtevrachtvoertuigen in Wallonië 

Wie als in Wallonië wonende particulier een bedrijfsvoertuig (bestelwagen, pick-up) koopt, betaalt daarvoor vanaf dit jaar dezelfde belasting als voor een klassieke personenauto, met een BIV en jaarlijkse verkeersbelasting op basis van het motorvermogen (kW) en de cilinderinhoud (fiscale PK) en een ecomalus op basis van de CO₂-uitstoot. Om nog in aanmerking te komen voor de voordelige belastingregels voor bedrijfsvoertuigen moet je ofwel als zelfstandige zijn ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), ofwel een rechtspersoon (vennootschap, vzw) zijn. Deze regeling treft met name pick-ups, die dus niet langer systematisch onder een gunstige belastingregeling zullen vallen. 

Technische keuring: strengere regels 

Sinds 20 december 2021 wordt een nieuwe lijst van gebreken in Vlaanderen bij de technische keuring bestraft met een rode kaart. Die gebreken hebben betrekking op de airbags, de snelheidsmeter, het deactiveringssignaal van het ESP-systeem, de veiligheidswaarschuwingslampjes en het verankeringspunt van de veiligheidsgordels. Daarnaast ging de technische keuring van motorfietsen naar verwachting in 2022 worden ingevoerd, maar dat werd opnieuw uitgesteld. Het is mogelijk dat Brussel, Vlaanderen en Wallonië in de loop van het jaar maatregelen zullen nemen om die keuring alsnog in te voeren (ten vroegste medio 2022), althans voor herverkoop en na een ongeval. Al die nieuwe ontwikkelingen, soms in geïsoleerde stappen regio per regio, houden verband met de Europese richtlijn 2014/45/EU. 

Aftrek voor laadpalen

Sinds september 2021 geeft de federale regering een premie voor de installatie van een slimme laadpaal thuis, in de vorm van een belastingaftrek. De premie bedraagt 45 procent van de prijs tot 31 december 2022, met een maximumbedrag van 1.500 euro. Dat zal vanaf 2023 worden verminderd tot een aftrek van 30 procent (en een maximum van 1.000 euro). Bedrijven kunnen hun investeringen voor laadpalen tot 31 december 2022 voor 200 procent aftrekken – mits die laadpalen openbaar toegankelijk zijn. In 2023 zal dat percentage worden verlaagd tot 150 procent.

Verplichte winteruitrusting in Frankrijk 

Sinds 1 november 2021 is het verplicht “winteruitrusting” voor je auto te hebben in zogenoemde ‘bergachtige’ gebieden. De regel is nogal complex en verwarrend. In de eerste plaats omdat je niet per se winterbanden hoeft te monteren; allseasonbanden met M+S-logo worden ook aanvaard, evenals sneeuwkettingen of andere uitrusting om de grip op gladde oppervlakken te verbeteren. In de tweede plaats omdat er nog altijd grote verschillen bestaan tussen de betrokken departementen, aangezien elke prefect vrij is om al dan niet zones te definiëren of zelfs zijn hele departement tot ‘bergachtig gebied’ uit te roepen. Gelukkig zijn er borden die aankondigen dat de winteruitrusting in een bepaalde gemeente of regio verplicht is. Het gaat om een rechthoekig bord met een berg, een winterband, een koffer met een sneeuwketting en het woord ‘Zone’.  

In elk geval, als je naar het noordoosten, oosten, centrum, zuiden (Pyreneeën) of zuidoosten van Frankrijk reist, voorzie je dus best in M+S- of winterbanden, of op zijn minst in een paar kettingen of bandensokken in de kofferbak. Voor de winter van 2021-2022 zullen er echter nog geen boetes worden uitgedeeld; tot 31 maart 2022 riskeer je enkel een opmerking en een kleine berisping van de politie of rijkswacht. Maar vanaf 1 november 2022 mag je een gepeperde rekening verwachting (135 euro). Met deze verplichting sluit Frankrijk zich aan bij onder meer Duitsland, Oostenrijk, het Groothertogdom Luxemburg en een deel van Italië, waar winterbanden wettelijk verplicht zijn. 

Let ook op dat het Crit'Air-vignet verplicht wordt in onder meer Reims en Strasbourg.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten