Samenvatting Ferrari Testarossa GTS (2025)
- Coachbuild van Niels van Roij Design
- GTS staat voor Guida Touring Sport
- Op basis van Ferrari Testarossa
- One-off voor klant uit Andorra
Ferrari heeft een nieuwe Testarossa voorgesteld als opvolger van de SF90 Stradale, maar deze Guida Touring Sport baseert zich nog op de in 1984 gepresenteerde generatie van de Italiaanse sportwagen - al stamt het gebrukte donormodel uit 1987.

De designstudio van de Nederlander Niels van Roij hield het koetswerk en het aandrijfgeheel - een 390 pk sterke twaalfcilinder - zo origineel mogelijk, maar gaf het interieur wel een kwaliteitsinjectie. En vooral: hij zegende de Testarossa GTS met een targadak uit twee delen.
Uniek exemplaar
De Ferrari Testarossa - inclusief de 512 TR en F512M - werd enkel aangeboden als coupé, al bouwde Pininfarina wel een open exemplaar voor toenmalig Fiat-topman Gianni Agnelli. En links en rechts zullen er ook wel enkele exemplaren rondrijden waarvan het dak achteraf verwijderd werd.

De Guida Touring Sport krijgt evenwel een targadak, met twee verwijderbare elementen die je in de voorsteven kwijt kunt. En die oplossing staat deze Ferrari uitstekend. Maar dat wisten we eigenlijk wel, want destijds kon je de 348 - eigenlijk een mini-Testarossa - wel als TS met targaconstructie krijgen.
Nederland beleeft een periode van automobiele hoogconjunctuur, want deze voor een anonieme, op Andorra residerende gebouwde Ferrari Testarossa GTS vervoegt recente projecten zoals de Bugatti Brouillard en de Packard Excellence.