Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Kia EV2 zal in Slovakije gebouwd worden

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-08-2025

Kia maakte bekend dat het zijn toekomstige EV2 in Slovakije gaat bouwen, in dezelfde fabriek waar nu al de Sportage van de band rolt. Het gaat om een kleine stads-EV die zijn techniek deelt met de Hyundai Ioniq 2

Strategische keuze

De Kia EV2 wordt een kleine elektrische cross-over, bedoeld voor het segment onder de EV3 en EV4. Een strategisch belangrijk model, waarvoor de Koreaanse constructeur volop inzet op Europa. Zo zal de EV2 van de band lopen in de fabriek van het Slovaakse Zilina. Een bewuste keuze, want door de auto op Europees grondgebied te produceren beperkt Kia de leveringstermijnen, vermijdt het bepaalde invoerrechten en kan het sneller inspelen op de lokale vraag.

De beslissing is een opsteker voor de Slovaakse fabriek, die nu al gespecialiseerd is in wijdverbreide modellen zoals de Kia Sportage. De EV2 zou er een bevoorrechte plek gaan krijgen, naast de geëlektrificeerde versies van de compacte SUV, een bewijs van de versnelde elektrische transitie die deze site ondergaat.

Neef van de Hyundai Ioniq 2

De EV2, die in februari van dit jaar in conceptvorm werd onthuld tijdens de Kia Day 2025, wordt mogelijk niet de enige kleine Koreaan die in Zilina van de band loopt. Hij zal al zeker zijn montagelijn delen met de EV4, maar het zou zomaar kunnen dat ook zijn Hyundai-neef, de Ioniq 2 (die mogelijk al wordt voorgesteld op de IAA in München, begin september), in diezelfde fabriek van de band zal lopen. Kia en Hyundai delen tenslotte al hun modulaire elektrische platformen, dus vanuit industrieel oogpunt zou zo’n samenwerking niet meer dan logisch zijn. Hoe dan ook zullen beide modellen de krachten moeten bundelen om door te breken in dit segment, waar de Europese merken het voor het zeggen hebben, maar de Chinese nieuwkomers op de loer liggen.

Europees formaat

Met een lengte van ongeveer 4,10 meter is de Kia EV2 een kleine stadscross-over, die qua formaat het midden houdt tussen een Renault 5 en een 4 E-Tech. Net als dat Franse tweetal wordt hij enkel beschikbaar met een puur elektrische aandrijving. Zijn design neemt de vormentaal over van de grote SUV EV9, die we eerder ook al zagen op de EV3, EV4 en de gefacelifte EV6: strakke lijnen, een erg verticale neus en opvallende lichtsignaturen.

Vertrouwde basis

Technisch is Kia nog karig met details, maar we weten wel al dat de EV2 op de vereenvoudigde afgeleide staat van het e-GMP-platform zoals die ook dienstdoet voor de EV3. Die variant houdt het bij 400-volttechniek en voorwielaandrijving, terwijl de duurdere EV6 en EV9 hebben recht op 800 volt en achter- of vierwielaandrijving. Op die manier wil Kia kunnen uitpakken met een scherpe instapprijs – lees: ergens tussen 25.000 en 30.000 euro – om zo het lowcostoffensief vanuit China te counteren.

De batterij wordt vermoedelijk de kleine batterij van de EV3, met een capaciteit van 58,3 kWh. Die moet een WLTP-rijbereik mogelijk maken van 400 à 450 kilometer. Voor de synchroonmotor zou het exemplaar van 115 pk uit de Inster kunnen volstaan gezien de stadsroeping van de EV2. Het is evenwel niet uit te sluiten dat er ook krachtiger varianten komen, net als ‘long range’-uitvoeringen – denk aan de 205 pk-motor en/of het 81,4 kWh-cellenpakket uit de EV3, waarmee een rijbereik van meer 600 kilometer mogelijk zou worden. Snelladen lijkt daarentegen beperkt te zullen worden op 100 of 120 kW, waarmee je een halfuur nodig hebt om van 10 naar 80 prcoent batterijstatus te gaan.

Cruciaal voor de democratisering van de EV

De EV2 heeft dus een duidelijke missie: de EV betaalbaarder maken bij een breder publiek. Tot nog toe zaten de elektrische Kia’s vooral in de duurdere segmenten, met prijzen die vlotjes de 40.000 euro overstegen. Met de komst van de EV2 richt de Koreaanse constructeur nu zijn pijlen op de onderkant van de markt, waar de grootste afzetvolumes in Europa te draaien zijn.

Dankzij een lokale productie, een scherpe prijs en pragmatische technische keuzes werpt de Kia EV2 zich op als een gedegen alternatief voor de Peugeot E-208, Renault 5 E-Tech Electric en Citroën C3, maar ook voor Chinese nieuwkomers als de BYD Dolphin Surf en Firefly. Een strijd die niet alleen in de showrooms, maar ook in de perceptie van het publiek zal worden uitgevochten. Aan Kia om te bewijzen dat een in Slovakije gebouwde auto zowel betaalbaar als betrouwbaar én begeerlijk kan zijn.

 

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten