Samenvatting Opel Mokka GSE (2025)
- Eerste volledig elektrische GSE-model
- Voorwielaandrijving, 280 pk en 345 Nm
- Minder dan 1.600 kg
- 0-100 km/u in 5,9 seconden, topsnelheid 200 km/u
- 54 kWh-batterij, 136 kW snelladen
- Meer dan 300 km rijbereik (WLTP)
- 20-duimvelgen en aangepast onderstel
- Première op het IAA-salon in München
Met de nieuwe Mokka GSE luidt Opel een nieuw tijdperk in voor zijn GSE-label, dat voortaan staat voor Gran Sport Electric. Waar het merk dit logo voorheen in kleine letters gebruikte bij plug-in hybrides zoals de Astra, komt het nu in hoofdletters terug als vlag voor de krachtigste en sportiefste EV’s in het gamma.

De Mokka GSE is daarbij de eerste van die nieuwe lichting, en haalt niet alleen inspiratie bij de eerder getoonde Mokka GSe Rally Concept, maar neemt er ook technische elementen van over – of dat is toch wat de officiële communicatie ons wil doen geloven.
Voorwielaandrijving
Onder de motorkap – of beter gezegd op de vooras – ligt een elektromotor van 280 pk en 345 Nm, die de voorwielen aandrijft. Dankzij 20-duimse Michelin Pilot Sport EV-banden in de maat 225/40 R20 en een mechanisch Torsen-sperdifferentieel moet het vermogen efficiënt op het asfalt worden gebracht.

Ondanks de stevige prestaties blijft het gewicht onder de 1.600 kg, wat zich samen met de directere besturing, een stijver chassis, specifieke antirolstangen en dempers met afzonderlijke circuits voor in- en uitveren moet vertalen in een bijzonder dynamisch rijgedrag. De remmen zijn navenant sportief: vooraan zitten 340 mm grote schijven die geklemd worden door Alcon-remklauwen met vier zuigers. Dat is materiaal dat we doorgaans in het hogere segment tegenkomen.
GTI-prestaties
Iets wat we nu eigenlijk al weten, zonder nog maar een meter met de Mokka GSE te hebben gereden. Technisch is deze Opel namelijk een blauwdruk van die andere rappe Stellantis-producten, genre de Peugeot e-208 GTi, de Lancia Ypsilon HF, de Alfa Romeo Junior Ellettrica Veloce of de Abarth 600e.

De opgegeven prestaties zijn niet min: de Mokka GSE sprint in 5,9 seconden naar 100 km/u en haalt een (begrensde) topsnelheid van 200 km/u. De 54 kWh-batterij is volgens Opel geoptimaliseerd op vlak van koeling, wat moet bijdragen aan een WLTP-rijbereik van meer dan 330 km. Dankzij een laadvermogen van 136 kW aan gelijkstroom kunnen de batterijen bovendien relatief snel worden bijgeladen.
G-krachten
Opel kiest bewust voor discretie binnenin. Het interieur onderscheidt zich vooral met specifieke sportstoelen, Alcantara-decoratie op de deurpanelen en een digitaal instrumentenpaneel met GSE-aanduiding, waarbij gele accenten domineren – ook in het infotainmentsysteem van 10 duim.

Dit laatste krijgt bovendien een nieuw “Performance”-menu, waarin de bestuurder info vindt over vermogensafgifte, batterijstatus, temperatuur, spanning, en zelfs een G-meter voor acceleratie en bochtkracht.
Lanceringsplanning
Opel houdt de lippen voorlopig stijf op elkaar over de prijszetting van de Mokka GSE. Het publieksdebuut staat alvast gepland voor het IAA-salon in München, in september 2025. De verkoop zou nog in het vierde kwartaal van 2025 starten, met de eerste leveringen mogelijk nog voor het jaareinde.