Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Top 10: de coolste conceptcars van 2021

Geschreven door Kevin Kersemans op 31-12-2021

Op heel wat vlakken was 2021 een jaar om snel te vergeten, maar het werd op zijn minst wat opgefleurd door allerhande conceptcars, de ene al wat extravaganter dan de andere. We kozen er 10 uit die zijn blijven hangen.

Het voorbije jaar lieten de autoconstructeurs weer heel wat conceptcars op de wereld los. Soms als voorbode van een productiemodel, soms louter als ludieke stijloefening vanwege weinig realistisch tot zelfs compleet van de pot gerukt. Deze 10 conceptcars zijn ons, in willekeurige volgorde, het meest bijgebleven.

1. Renault AIR4

De R4 vierde in 2021 zijn zestigste verjaardag en dat zullen we geweten hebben. In afwachting van de 21ste-eeuwse, volledig elektrische reïncarnatie van het populaire model onthulde Renault eind november de AIR4 Concept. Daarin is het origineel duidelijk te herkennen, maar we zouden toch zweren dat die gewoon op vier wielen stond en niet op een frame met vier propellers. Rijden doet de AIR4 Concept dus niet, maar vliegen wel: tot een hoogte van 700 meter en met een snelheid tot 26 m/s. Volledig elektrisch, dat spreekt vanzelf.

>> Lees ook: Renaulution: dit is de toekomst van Renault (2025)

2. Cupra UrbanRebel

Op het salon van München onthulde Cupra de UrbanRebel Concept, de voorbode van een elektrische stadsauto op het MEB-platform van de Volkswagen-groep die gepland is voor 2025. Het net geen 4,1 meter lange prototype pakt uit met een extravagante look en een elektromotor van 250 kW/340 pk (piekvermogen van 320kW/435 pk) waarmee hij in 3,2 seconden zou kunnen optrekken van 0 tot 100 km/u. Afwachten wat er van die prestaties en de gespierde look zullen overblijven voor het productiemodel...

3. MG Cyberster

Het oorspronkelijke MG was over heel de wereld bekend met zijn typisch Britse roadsters en coupés, zoals de MG A of de MG B. Een traditie die in 1995 opnieuw werd opgepikt met de F en later de TF. Sinds het merk als een fenix uit zijn as herrees onder Chinese vleugels, hebben we echter alleen nog maar plug-inhybride en elektrische SUV's gezien (de EHS en de ZS en Marvel R), evenals de MG 5, 's werelds eerste betaalbare volledig elektrische break. Daar zou binnenkort echter verandering in moeten komen, getuige de Cyberster Concept die naar verluidt zal leiden tot een productiemodel.

4. Audi A6 e-Tron

In Ingolstadt zijn ze het afgelopen jaar erg actief geweest qua conceptcars. Zo onthulde het merk met de vier ringen enkele weken geleden de S1 e-Tron Concept als nieuwe driftmachine voor de bekende Ken Block. Maar er was ook de Skysphere Concept, een zelfrijdende luxe-GT/roadster met een variabele wielbasis. Toch werden we vooral hebberig bij het zien van de al even elektrische A6 e-Tron Concept, die ondanks zijn naam volgens ons eerder de voorbode is van een elektrische tegenhanger van de A7 Sportback dan van de veel klassiekere A6. In ieder geval pakt de toekomstige Mercedes EQE-rivaal uit met een erg elegant kleedje dat van ons zo in productie mag gaan. En als het aan onze huisillustrator ligt, mag Audi ook meteen een Avant-versie voorzien.

5. Volvo Recharge

Bij Volvo willen ze tegen 2030 alleen nog elektrische auto's verkopen. Logisch dus dat de Concept Recharge die de Zweden eind juni voorstelden, geen aandrijving op fossiele brandstof heeft. Het prototype laat niet alleen zien welke designrichting het merk in de nabije toekomst zal inslaan, het is ook een voorbode van de opvolger van de XC90. Omdat die van bij het begin ontworpen is om enkel elektrisch te worden aangedreven, kon hij worden bedacht met een langere wielbasis en een lagere daklijn, waardoor hij meer de proporties van een cross-over vertoont dan die van een SUV. Of de omgekeerd openende achterdeuren het productiestadium zullen halen, valt nog af te wachten.

6. Dacia Bigster

Toen ze bij Dacia een naam moesten zoeken voor hun conceptcar die werd onthuld in het kader van het Renaulution-plan van de overkoepelende groep, gingen ze het niet al te ver zoeken. De Bigster is namelijk voorbestemd om het grote broertje te worden van de nog steeds erg populaire Duster. Het 4,6 meter lange prototype pakt uit met een uitgesproken stoere look, maar Dacia belooft wel dat de kernwaarden van het merk gerespecteerd zullen blijven en dat de nieuwkomer dus veel minder zal kosten dan zijn rivalen. Het is alleen te hopen dat een debacle zoals recent met de Spring zich niet zal herhalen...

7. BMW XM

Als BMW de bedoeling had te shockeren met zijn jongste conceptcar, dan is het zeker in dat opzet geslaagd. De Beiers stelden eind november de Concept XM voor als voorproefje van het krachtigste BMW M-productiemodel ooit (750 pk en 1.000 Nm), de allereerste plug-inhybride van de Motorsport-afdeling én het eerste BMW M-model sinds de M1 van eind jaren 70 dat niet gebaseerd is op een bestaande BMW. De reacties gingen echter voornamelijk over het uiterlijk, en dan vooral – alweer – over de karikaturale neusgaten, die naast de extreem smalle koplampen alleen maar nòg groter lijken. Je zou gaan denken dat BMW bewust de controverse opzoekt...

8. Porsche Mission R

Op de IAA van München stelde Porsche de Mission R voor, een vierwielaangedreven conceptcar met een totaal vermogen tot 1.088 pk waarmee het sportwagenmerk zich voorbereidt op een volledig elektrische competitietoekomst, gebruikmakend van de knowhow die het opbouwde met de Taycan. Het design van de zowat volledig uit koolstofvezel opgetrokken Mission R zou knipogen naar de volledig elektrische opvolgers van de Porsche 718 Boxster/Cayman.

9. Hyundai Seven SUV & Kia EV9

Zustermerken Hyundai en Kia stelden op het salon van Los Angeles respectievelijk de Seven SUV Concept en de EV9 Concept voor. Beide SUV's maken gebruik van dezelfde bouwstenen, maar terwijl het koetswerk van de Hyundai heel wat welvingen vertoont, doet het hoekige ontwerp van de Kia wat denken aan een Jeep Gladiator. De Seven SUV Concept zal een productievervolg krijgen als Ioniq 7, de uiteindelijke versie van de EV9 Concept zal logischerwijs door het leven gaan als EV9 tout court, naar analogie van de EV6.

10. Project Maybach

Een conceptcar in de categorie 'WTF' was ongetwijfeld de Project Maybach die de luxedochter van Mercedes begin december voorstelde. Deze tweezitscoupé, die met een lengte van 6 meter nog 745 millimeter langer is dan een S-Klasse met lange wielbasis, is uitgerust met all terrain-voorzieningen en gehuld in grenzeloze luxe. Ons doet deze ietwat decadente creatie een beetje denken aan apocalyptische Mad Max-achtige toestanden, maar dan zonder de wanhopige zoektocht naar fossiele brandstof. De Project Maybach is immers uiteraard elektrisch, en zijn motorkap is bekleed met fotovoltaïsche panelen om deze kolos toch een min of meer fatsoenlijk rijbereik te geven.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten