Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen ID.Aero: de Duitse Tesla Model 3?

Verwachte lancering : 01-07-2023

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-03-2022

Volkswagen gaat op het komende salon van Peking een conceptcar voorstellen die ID.Aero zal heten. Een elektrische berline die een actieradius van 700 km belooft en een directe concurrent zou zijn van de referentie in het segment, de Tesla Model 3.

Het is geen geheim dat Volkswagen wil wedijveren met Tesla in de race naar de titel van 's werelds grootste constructeur van elektrische auto's. Maar tot nu toe heeft het Duitse merk het gehouden bij modellen in lagere prijsklasses dan die van de Amerikaanse constructeur. Daar zou binnenkort verandering in moeten komen met de ID.Aero Concept, die een voorbode is van een productiegezinsberline die rechtstreeks zal concurreren met de Tesla Model 3, de wereldwijde bestseller onder de EV’s.

>> Lees ook – Officieel – Officieel: Volkswagen ID.Buzz (2022) - eindelijk onthuld

Formaat Passat

De ID.Aero is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep en is een berline met het profiel van een vierdeurscoupé. Wat de afmetingen betreft, zal hij kleiner zijn dan een Passat, maar dankzij de zeer lange wielbasis die zijn elektrische architectuur mogelijk maakt, zal hij een vergelijkbare interieurruimte bieden. Van de illustratie die VW heeft vrijgegeven en de spionagefoto's van prototypes die worden getest op de Europese wegen, valt niet af te leiden of deze VW ID.Aero een klassiek kofferdeksel of een achterklep zal hebben. Maar dat laatste lijkt het meest waarschijnlijk.

Met een officieel rijbereik van ongeveer 700 km zou de ID.Aero zijn status als directe uitdager van de Model 3 bevestigen. Dat is aanzienlijk meer dan de officiële actieradius van de ID.4 van 511 km met de 'grote' batterij van 77 kWh netto. Deze prestatie zal de toekomstige elektrische berline van Volkswagen kunnen leveren dankzij zijn uiterst aerodynamische design – vandaar de naam van de conceptcar – en een batterijpakket dat een hogere capaciteit zou kunnen bieden. Wat de motoren betreft, verwachten we de configuraties van de ID.4 en ID.5, met als topversie een GTX-variant met 2 motoren, vierwielaandrijving en 300 pk.

Alleen voor China?

Op de jaarlijkse conferentie van de constructeur verklaarde CEO Ralf Brandstätter dat de levering van het productiemodel in China in de tweede helft van 2023 zou starten. Terwijl de Chinese markt een prioriteit lijkt te zijn, is er geen bevestiging dat de productie-ID.Aero (ID.7?) ook zal worden aangeboden in Europa, waar 'traditionele' berlines worden verstikt door SUV's. Misschien zal het succes van de Tesla Model 3 Volkswagen ertoe aanzetten om dit model ook in onze contreien aan te bieden... China heeft met de ID.6 X en ID.6 Crozz al twee modellen van de ID-familie die niet worden verkocht op het Oude Continent.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten