Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Terugblik 2025: de tops en flops van Xavier Daffe

Geschreven door Xavier Daffe op 26-12-2025

De AutoGids-redactie blikt terug op 2025 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Vandaag is senior writer Xavier Daffe aan het woord.

AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2025, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Xavier Daffe, senior writer bij AutoGids?

Rédacteur sans filtre - Laurent Blairon

Auto van het Jaar 2025: HONDA PRELUDE

Ik durfde het niet geloven, maar Honda deed het wel. Hoewel de autowereld gedomineerd wordt door SUV's, kwam de Japanse constructeur met een coupé aanzetten. De Prelude richt zich op een publiek van liefhebbers die niet perse hoger willen zitten dan hun buurman. Akkoord, de van de Civic overgenomen aandrijftechnologie maakt weinig indruk, want een gecombineerd vermogen van amper 184 pk is niet meteen iets om van de daken te roepen.

Honda Prelude

Maar de hybride aandrijflijn van de Prelude heeft wel het koppel dat de hoogtoerige VTEC-motorgeneraties destijds ontbrak. Bovendien neemt hij de messcherpe voorophanging van de Civic Type R over, een technische keuze die het weggedrag vleugels geeft. Deze Honda rijdt strak en precies, waardoor er verrassend veel rijplezier te rapen valt.

Schoonheid van het Jaar 2025: ASTON MARTIN VANTAGE ROADSTER

Ver weg van de brutale buitensporigheid van de Vanquish heeft de compactere Vantage mij verleid met zijn vloeiende doch gespierde lijnen, met een koetswerkontwerp dat geen uitleg behoeft. Want  “een design dat moet worden uitgelegd, is een mislukt design”. Het onglipt me even wie deze wijze woorden sprak, maar hij had overschot van gelijk.

Aston Martin Vantage Roadster

De Vantage doet koppen draaien en voedt het verlangen naar een betere wereld, maar deze Aston Martin doet dat op een sympathieke en respectvolle manier. Die klasse ontbeert het merendeel van de te vaak nodeloos provocerende concurrentie. Dat deze Roadster naast knap en elegant ook leuk is om mee te rijden, is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Lolbroek van het Jaar 2025: TOYOTA LAND CRUISER

In een tijd waarin constructeurs hun ecologisch geweten proberen te sussen met communicatiecampagnes die vaak aan greenwashing grenzen, zet Toyota de lange traditie van de Land Cruiser onverstroord voort. Dit is nog een echte avonturier, die brave crossovers en modieuze SUV's lust als ontbijt. Toch als er niet alleen om pistolets gereden moet worden.

Toyota Land Cruiser

De Land Cruiser is ruw maar bekwaam (ook op het asfalt), springt kwistig om met zijn talent en bouwt op een legendarische reputatie - je kent het gezegde dat je met een nieuwe Defender de woestijn wel in kan rijden, maar dat je een Land Cruiser nodig hebt om er ook uit te geraken. Hoe dan ook staat deze Toyota haaks op de huidge tijdsgeest, met zijn dieselende viercilindermotor. En dat maakt het allemaal extra charmant.

Teleurstelling van het Jaar 2025: DE EUROPESE MERKEN

Het was geen mooi schouwspel, de manier waarop de Europese constructeurs bedelend op de knieën gingen om een versoepeling van de 2035-deadline voor de verkoop van verbrandingsmotoren te bepleiten. Maar wat me echt verbaasd is de lakse manier waarop ze zich lieten omsingelen door eerst de Verenigde Saten (in de eerste plaats door Tesla) en vervolgens China. Ze stonden erbij en keken ernaar, maar de tegenreactie lijkt nu pas op gang te komen. En ze betalen een zware prijs voor die arrogantie.

Fiat 500 Hybrid

De Europese auto-industrie is nog een schaduw van zichzelf, maar zondebokken zoeken is al te gemakkelijk. Het is tijd om de mouwen op te stropen, want de lange en welvarende periode van een comfortabele rentepositie is voorbij. Ik blijft erin geloven: er zitten veelbelovende projecten en producten in de pijplijn. Nu komt het erop aan die inspanningen voort te zetten en de opgelopen afstand zo snel mogelijk toe te fietsen.

Belofte voor 2026 : EUROPESE KEI CARS

Auto's worden te duur voor de gewone man, zeker nu de elektrische transitie de consument stilaan tot actie dwingt . En dat is de schuld van de jacht op steeds grotere marges die we associëren met premium producten. Maar als dat leidt tot wagens die niemand nog kan kopen, dan zijn er helemaal geen marges. Dat hoorde ik de nieuwe topman van Stellantis zeggen, Antonio Filosa. En hij heeft gelijk, denk ik.

Citroën ELO Concept

In die context zou de nieuwe, door de Japanse kei cars geïnspireerde EM1-norm die de EU voor ogen heeft, de kleine stadsauto’s (segmenten A en B) een duwtje in de rug kunnen geven. Het gaat dan om compacte, 100% elektrische en volledig in Europa geassembleerde auto's die ervoor moeten zorgen dat er een betaalbaar aanbod aan nieuwe EV-wagens komt.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten