Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Euro NCAP onderzoekt: hoe veilig zijn Chinese auto's echt?

Geschreven door Xavier Daffe op 26-10-2023

Chinese auto's hadden de reputatie onveilig te zijn. Maar is dat ook het geval voor de nieuwe EV's die de Volksrepubliek naar Europa verscheept? Euro NCAP doet de test en zet enkele nieuwe modellen tegen de muur.

De eerste stappen van Chinese merken op de Europese markt waren niet meteen succesvol. Niet alleen omdat het om goedkope namaak van gedateerde modellen ging, maar ook omdat ze niet voldeden aan de in onze contreien gehanteerde standaards op het vlak van veiligheid. Bij de crashtests van de Euro NCAP vielen ze dan ook hopeloos door de mand.

Inmiddels zijn we bijna twee decennia later en kloppen de Chinese constructeurs steeds harder op de Europese poort, met modellen die een eigen identiteit hebben en slimme technologie verpakken. Maar hoe zit het anno 2023 met de veiligheid van auto's uit China? Om dat uit te zoeken, zette Euro NCAP een aantal recente modellen tegen de muur: de BYD Dolphin, de BYD Seal en de Xpeng P7.

Euro NCAP vs BYD, Nio, Xpeng

Lesje geleerd

Uit de resultaten van de Euro NCAP-crashtests blijkt meteen dat de Chinese constructeurs hun lesje geleerd hebben. De drie modellen die tegen de muur gezet werden, doorstonden de crashtests met vlag en wimpel. Zowel de BYD Dolphin en de Byd Seal als de Xpeng P7 kregen een overtuigende 5-sterrenscore op hun rapport. Op het vlak van veiligheid doen auto's uit China het dus even goed als hun rivalen uit Europa, Japan en Zuid-Korea.

Nieuw testprototcol Euro NCAP houdt rekening met klimaatverandering

Euro NCAP neemt voor 2023 nieuwe criteria op die verband houden met klimaatverandering. Om het hoofd te bieden aan de hittegolven krijg je nu extra punten voor 'Child Presence Detection', een automatisch detectiesysteem dat moet voorkomen dat kinderen in een oververhitte wagen achterblijven. Daarvoor hebben de BYD Dolphin en de BYD Seal dan ook extra punten gekregen van Euro NCAP.

Naast hittegolven kijkt Euro NCAP ook naar overstromingen: hoe reageert een auto wanneer hij in het water terecht komt? Blijven de elektrische ramen functioneren en krijg je de deuren nog open, van die dingen. Goed nieuws: deze drie door Euro NCAP geteste modellen zijn uitgerust met een hulpsysteem dat automatisch de deuren ontgrendelt in dergelijke situaties. 

Euro NCAP vs BYD, Nio, Xpeng

Bron: Euro NCAP

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten