Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vrije tijd / Op weg naar de vakantie: wat is er veranderd voor 2018?

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-05-2018

Bijna 7 Belgen op 10 gebruiken een auto op vakantie en meer dan de helft daarvan rijdt ermee naar zijn bestemming. Om onaangename verrassingen te voorkomen hebben we alle wijzigingen van 2018 in Europa opgelijst.

Of je nu met je eigen auto naar je vakantieoord trekt of met een huurwagen die je ter plekke oppikt, het blijft belangrijk om de plaatselijke verkeersregels te kennen. Zo worden spontane trips bemoeilijkt door steeds strengere uitstootnormen. Diverse Europese steden hebben systemen op poten gezet die het verkeer remmen via vignetten of tol, of ontzeggen sommige vervuilende auto’s gewoon de toegang, vooral dan (oude) diesels. Let ook op voor de verschillen in de wegcode, de vele tolsystemen en bijzondere rijgewoonten. Temeer omdat er in Frankrijk een belangrijke wijziging komt: vanaf 1 juli zakt de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom er van 90 naar 80 km/u (deze beperking van 80 km/u blijft gelden bij regen of neerslag). We hebben een lijst met adviezen gemaakt, belangrijke wijzigingen voor 2018 aangeduid en een kleine gids voor ritten door Rusland opgesteld.

Algemeen advies

Het is belangrijk te vertrekken met een voertuig in goede gezondheid, met de nodige documenten aan boord en met een fris hoofd. Bereid je traject toch wat voor, vooral voor wat vignetten en tol betreft. En als je geen ingebouwd navigatiesysteem in de auto hebt, neem je best een gps of een navigatie-app mee, of zelfs wegenkaarten. Hou bovendien rekening met de diverse wetgevingen per land op het vlak van snelheidsbeperkingen, kinderzitjes (minimumgrootte om ze niet meer te moeten gebruiken), koplampen, alcohol, vervoer van huisdieren en links rijden. In Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland moet je in files verplicht een doorgang voor hulpvoertuigen vrijmaken.

In ons algemeen artikel over op vakantie vertrekken vind je al de nodige informatie en nog allerlei andere zaken met links en een checklist van zaken die je niet mag vergeten. We hebben ook de wegcode van een twaalftal landen waar Belgische toeristen regelmatig naartoe trekken overgenomen, en geven advies voor hoe je best reageert bij pech of een ongeval.

Wat er in 2018 verandert

Het grote nieuws voor deze zomer van 2018 is de nieuwe snelheidsbeperking buiten de bebouwde kom in Frankrijk. Je mag daar niet langer 90 maar slechts 80 km/u rijden. Deze algemene verlaging van de snelheidslimiet treedt op 1 juli in voege. Let op voor de talrijke flitsers langs nationale en departementale wegen, vooral voor de beruchte laserguns en rijdende anonieme wagens. Op nagenoeg het hele continent zijn dit jaar de brandstofprijzen aan een forse klim bezig. Anderzijds is er ook goed nieuws: door het afschaffen van de roaming in Europa kan je je apps blijven gebruiken binnen de hele Unie en de Europese Economische Gemeenschap (IJsland, Liechtenstein en Noorwegen). Let wel: de regel gaat niet op voor Zwitserland, Andorra, Monaco of San Marino. We wijzen er ook nog eens op dat radarverklikkers zoals Coyote verboden blijven in onder meer Oostenrijk en Zwitserland.

Maar de belangrijkste wijzigingen zijn die in de beperkingen voor het verkeer. Dieselwagens die niet aan de Euro 6-norm voldoen mogen voortaan niet meer rijden over een stuk van 580 meter van de Max-Brauer-Allee en een stuk van 1,6 kilometer van de Stresemannstrasse in Hamburg (Duitsland). Na Antwerpen in 2017 heeft Brussel in 2018 een LEZ ingevoerd die oude diesels (van voor 1997) de toegang ontzegt. Verder is het belangrijk dat je een Crit’Air-vignet hebt voor je naar Frankrijk vertrekt, want je hebt het nodig in onder meer Parijs, Grenoble, Rijsel, Lyon, Straatsburg en Toulouse. In de meeste Duitse steden heb je bovendien een groen ‘Umweltplakette’ nodig.

Voor wat de wegentol betreft, kan je in Oostenrijk sinds kort kiezen voor een elektronisch vignet. De topEurop-badge van het snelwegbedrijf APRR-AREA (die in België door Touring wordt verdeeld) kon al worden gebruikt om de tolsnelwegen te betalen in Frankrijk, Spanje en Portugal en is sinds kort ook compatibel in Italië. Klanten die al een ‘kastje’ hebben, moeten dat laten vervangen en bijbetalen voor de mogelijkheid om in Italië de tol te vereffenen met de Franse badge. Anderen kiezen bij het online bestellen of ze Italië al dan niet willen toevoegen aan de mogelijkheden. Het toestel gekoppeld aan de nummerplaat van de auto laat je ook de Milanese stadstol betalen (Area C).

Tol en LEZ

Met uitzondering van Estland, Finland, Luxemburg, Liechtenstein, Litouwen, Monaco en San Marino heeft elk Europees land minstens één tolweg. Dat gaat van één enkele tunnel in België over stadstol (LEZ) tot een algemene wegentol die je elektronisch moet betalen. Hou er rekening mee dat in steeds meer landen zogenaamde “Freeflow”-tolsystemen met camera’s bestaan. Ze zijn al courant in Noorwegen, Portugal en Zweden en beginnen op te duiken in Italië. Doorgaans zijn er drie mogelijkheden om zo’n Freeflow-tol te betalen: via een compatibel tolkastje, een online-registratie of ter plekke betalen aan tolpunten of door een badge te huren. Om tijd te winnen aan de klassieke slagbomen kan je dankzij een klassieke “Télépéage”-badge door de stations rijden zonder te moeten stoppen. Het Franse EuroTop-systeem is het meest verspreid (geldig in Frankrijk, Spanje, Portugal en, als optie, Italië). De Scandinavische systemen BroBizz en Autopass zijn beschikbaar voor buitenlandse bestuurders en kunnen worden gebruikt in Denemarken, Noorwegen en Zweden (nieuwe tolwegen sinds 2017). Je kan er ook bepaalde veerovertochten mee betalen. Verder zien we steeds meer stadsvignetten en -tolsystemen opduiken, naast beperkingen voor het verkeer, vooral in Italië met zijn “ZTL”. Lees hier onze pagina over tol, lage-emissiezones (LEZ) en verkeersbeperkingen in alle Europese landen.

Rijden in Rusland

De Wereldbeker voetbal zal in juni en juli heel wat supporters naar Rusland lokken. De meesten gaan erheen via een organisatie en in groep. Maar je kan ook individueel met de auto gaan, onder meer om naar Kaliningrad te trekken voor de laatste selectiewedstrijd van de Rode Duivels. Rijden op Russische wegen vergt echter veel concentratie. De toestand van het wegdek is er verre van optimaal en de verkeersborden zijn schaars en in Cyrillisch alfabet. In theorie mag je op de snelweg 110 km/u rijden (soms 130 km/u), 90 km/u buiten de bebouwde kom en 60 km/u in de stad. De gigantische files van Moskou zijn al even beroemd als het Rode Plein. Houd ook rekening met een aantal tolwegen, vooral rond Sint-Petersburg en Moskou.

Het is ook belangrijk dat je nuchter aan het stuur zit (nultolerantie voor rijden onder invloed), dat de boorddocumenten in regel zijn en dat je de nodige douanepapieren bijhebt (zeker bijhouden, anders mag je met je auto Rusland niet meer uit), net zoals je paspoort en je visum of je FIFA Fan Card ID. Het is ook slim om een extra verzekering BA (OSAGO) te nemen zodat je met je eigen auto gedekt bent op het Russische grondgebied (tenzij je volgens je groene kaart al verzekerd bent). Ook een reisverzekering is sterk aangeraden.

Vanuit België rij je Rusland binnen via Polen, Litouwen, Letland of Estland (of zelfs Finland), maar niet via Wit-Rusland (je wordt waarschijnlijk aan de grens teruggestuurd door Rusland). Hou er ook rekening mee dat het oversteken van de grens heel wat tijd, formaliteiten en controles vergt. Het is belangrijk dat je alle documenten en verklaringen die je nodig hebt om het grondgebied weer te verlaten goed invult. Als een functionaris lijkt aan te sturen op een “administratieve stimulans” voor zijn werk, kan je daarin meegaan, maar wees discreet: het blijft corruptie en dus verboden. In principe erkent Rusland een Belgisch rijbewijs, maar een internationaal rijbewijs is geen overbodige luxe. Voor vragen kan je je wenden tot de consulaire diensten van Rusland: www.belgium.mid.ru of 02-374-34-00 (Brussel) - 03-827-04-64 (Antwerpen). Verder is het aangeraden je te registreren op de website van de FOD Buitenlandse Zaken van België voor je vertrekt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten