Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën C5 Aircross Hybrid : Evenwichtsoefening

Geschreven door Olivier Duquesne op

De C5 Aircross wordt de eerste plug-inhybride van Citroën. De combinatie van benzine en elektriciteit zorgt voor een verleidelijk vermogen, maar het was ook zaak de moduleerbaarheid en het comfort van het model te vrijwaren.

Prijs
NB

In dit geval ondersteunt de hybridisatie de 180 pk krachtige en 1,6 liter grote PureTech-benzinemotor met een elektromotor van 80 kW (109 pk), die deze SUV op zijn eentje kan aandrijven tot 135 km/u (in de ZEV-stand). De C5 Aircross ontwikkelt zo een gecombineerd vermogen en koppel van respectievelijk 225 pk en 320 Nm, overgebracht via een achttrapsautomaat. Net zoals de hybride Peugeot 3008 en Opel Grandland X, waarvan deze Citroën vanzelfsprekend is afgeleid. De Franse constructeur heeft het recept wel een beetje bijgekruid door bepaalde parameters in de software aan te passen. En in tegenstelling tot bij de zustermerken is hier echter (nog?) geen sprake van een variant met 300 pk. En ook niet van vierwielaandrijving, want hier worden uitsluitend de voorwielen aangedreven.

De hybridemodus geeft in principe de voorkeur aan elektrisch rijden, wat theoretisch gedurende 55 kilometer kan (volgens de WLTP-cyclus) met de lithium-ionbatterij van 13,2 kWh. De overgangen naar de verbrandingsmotor blijven discreet en de vermogensreserve zorgt voor een soepele werking. Alleen wanneer je het gas diep intrapt, heeft de viercilinder een beetje tijd nodig om wakker te worden. De C5 Aircross heeft vooral te lijden onder een inconsistente stuurinrichting en een weinig informatief rempedaal, zoals vaak het geval is met zogeheten regeneratieve remsystemen. 

  • Moduleerbaarheid en zitcomfort
  • Ophanging van de bovenste plank
  • Systeembeheer in hybridemodus
  • 7,4 kW-lader en -kabel niet standaard (300 euro)
  • Te bekrachtigd stuur
  • Remgevoel

In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker