Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Grandland X Hybrid4 : Met vereende krachten

Geschreven door Yeelen Möller op

Ook Opel gaat – willens nillens – aan de plug-inhybride. De Grandland X neemt de techniek over van de oplaadbare Peugeot 3008. Dat levert deze Hybrid4 een pittige 300 pk én vierwielaandrijving op.

Prijs
NB

Bij Opel zijn ze strijdvaardig. ‘Wij zullen geen één cent aan boetes betalen!’, zo klinkt de duidelijke boodschap tijdens de voorstelling van de Grandland X Hybrid4. Deze plug-inhybride SUV moet samen met de volledig elektrische Corsa-e de gemiddelde CO2-uitstoot van Opel onder de fameuze grens van 95 gram per kilometer krijgen tegen 2021.
Als dat nog niet genoeg zou blijken, komen er later dit jaar nog andere geëlektrificeerde modellen van het merk op de markt om de vlootuitstoot verder te drukken. Tegen 2024 moet elke Opel ofwel volledig elektrisch of als plug-inhybride te bestellen zijn, zo stelt het ‘Opel Goes Electric’-plan.

Maar even terug naar de Grandland X Hybrid4. Met de overname door PSA mag het niet verbazen dat de techniek en technologie achter deze oplaadbare hybride van de Peugeot-groep komt. Onder de kap vinden we dan ook de bekende Franse 1.6-turbo­benzine, die in dit geval 200 pk levert. Tussen deze viercilinder en de achttrapsautomaat waaraan hij gekoppeld is, zit er nog een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor, terwijl op de achteras nog een tweede elektromotor van 83 kW (113 pk) zit die de achterwielen aandrijft. Dat maakt van deze Hybrid4 meteen de enige Grandland X met vierwielaandrijving.

Die twee elektromotoren worden gevoed door een 13,2 kWh grote lithium-ionbatterij. Die is in de koffervloer ingewerkt en neemt dus enkel de plek in van het reservewiel; verder is de binnenruimte en dus ook het laadvolume identiek. Opladen kan standaard met 3,7 kW, optioneel kun je een lader installeren van 7,4 kW waarmee je in minder dan twee uur een volle batterij kunt hebben. Het systeemvermogen komt uit op 300 pk en 520 Nm, waarmee de 1.875 kilo zware Grandland X Hybrid4 in zo’n 6 seconden naar 100 kan sprinten. Zijn topsnelheid bedraagt een Autobahn-­vriendelijke 235 km/u.

  • Comfortabel rijgedrag
  • Geen verlies aan laadruimte
  • Fiscaal interessant
  • Ietwat gedateerd interieur
  • Verbruik met lege batterij
  • Gevoelloze besturing

In dit artikel : Opel, Opel Grandland X , Opel Grandland

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker