Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Mazda 6e 68,8 kWh (Takumi)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na een eerste elektrische schampschot met de intern ontwikkelde MX-30 stuurt Mazda nu de 6e het veld in, een grote elektrische berline waarvoor de Japanners de handen in elkaar sloegen met Chinese autobouwer Changan. En wat als de auto daar nu eens beter van werd?

42.890 €
  • Score redactie 15.78 /20

Voor de Mazda 6e met 68,8 kWh-batterij betaal je 42.890 euro in de basisversie Takumi, waarmee deze variant 2.400 euro minder kost dan de Long Range-uitvoering – die dus niet per se beter is, integendeel zelfs.  De standaarduitrusting van die Takumi is al bijzonder uitgebreid, en omvat onder meer een stoelbekleding van Sporty Black kunstleer, een head-updisplay, een 360-­gradencamera, een sfeerverlichting met 64 kleuren, een gemotoriseerde ­kofferklep, een warmtepomp, een 14,6 duim groot scherm voor het infotainmentsysteem, een (vast) panoramadak en stuurwielverwarming. Ook alle denkbare rijhulpsystemen – hoe irritant dan ook – zijn altijd van de partij, net als Apple CarPlay en Android Auto en een dubbele inductielader.

De Takumi Plus voegt daar nog een cognac­bruine bekleding aan toe van echt nappaleer en imitatiesuède, net als een elektrische bediening voor het zonnescherm van het panoramadak. Of dat de meerprijs van 1.950 euro voor deze uitvoering rechtvaardigt? De vraag stellen is ze beantwoorden... De minst dure Mazda 6e is meteen ook de beste keuze in het gamma – toch vanuit rationeel standpunt. 
Temeer daar het verbruik netjes onder controle blijft. Na een weekje testrijden, voornamelijk met de rijstijl van een goed huisvader, stond ons gemiddelde op 15,8 kWh/100 km, wat voor zo’n grote auto een uitstekend resultaat is. Met dank aan de verzorgde stroomlijn allicht, wetende dat die parameter van doorslaggevend belang is voor de energie-efficiëntie van een elektrische auto – nog meer zelfs dan zijn massa. En de ranke 6e doet op dat vlak nu eenmaal onvergelijkbaar beter dan al die reusachtige SUV’s. Gelet op ons gemiddelde testverbruik is een rijbereik van 400 à 410 kilometer (maar eerder 350 kilometer op de snelweg) perfect haalbaar. Al moeten we daaraan toevoegen dat het mooie weer tijdens onze testweek dat verbruik ook wel in de kaart heeft gespeeld.

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,45 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests