Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Mazda 6e 68,8 kWh (Takumi)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na een eerste elektrische schampschot met de intern ontwikkelde MX-30 stuurt Mazda nu de 6e het veld in, een grote elektrische berline waarvoor de Japanners de handen in elkaar sloegen met Chinese autobouwer Changan. En wat als de auto daar nu eens beter van werd?

42.890 €
  • Score redactie 15.78 /20

Het interieur van de Mazda 6e is een toonbeeld van minimalisme: fysieke knoppen zijn er amper nog, alles verloopt via het centrale aanraakscherm. Maar de kwaliteitsindruk is uitstekend, met mooie materialen die netjes geassembleerd zijn. Ook de rijhouding is voorbeeldig, en de stoelen zijn vrij van kritiek – in die van de bestuurder is trouwens een luidspreker in de hoofdsteun verwerkt, zodat niet iedereen kan meeluisteren met je telefoongesprekken (als de Private Call-functie geactiveerd is).

Bergvakken zijn er in overvloed, en overal is er voldoende ruimte, ook achterin en achter een bestuurder van 1,85 meter. Door de af­wezigheid van een aandrijftunnel is de plaats achterin in het midden ook bruikbaar, zij het dat die plek door haar beperkte breedte eerder geschikt is als noodoplossing.

Verder ondersteunt de zitting van de achterbank je dijbenen onvoldoende om helemaal comfortabel te kunnen zitten, en riskeren mensen met een écht lang bovenlichaam achterin met hun hoofd in de problemen te komen, als gevolg van de fastback-achtige koetswerklijnen.

Kleine koffer

Dat coupéachtige lijnenspel (dat nog in de verf wordt gezet door de zijruiten zonder frame) heeft overigens evenzeer implicaties voor het zicht in de achteruitkijkspiegel. De achterruit is namelijk niet bijster hoog, en als dan ook de beweegbare spoiler op de koffer nog eens naar boven staat, houdt het zicht helemaal niet over.

Van die koffer gesproken: voor een auto van meer dan 4,90 meter lang is de bagageruimte bescheiden. Als gevolg van de motor achterin ligt de vloer vrij hoog, wat het volume onder het afdekscherm beperkt tot 336 liter (de 466 liter die Mazda opgeeft, is gemeten tot het dak), en 1.074 liter met de rugleuning van de achterbank neergeklapt (de zitting is vast).

Het goede nieuws is dat de 6e wel een volwaardige koffer in de neus heeft, die met zijn inhoud van 72 liter veel meer aankan dan enkel een set laadkabels. Achter de voorste bumper zit trouwens nog een externe speaker verborgen. Om je picknick mee op te luisteren terwijl je auto aan de snellader hangt?

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests