- Score redactie 15.78 /20
Alles wat met de elektrische aandrijving te maken heeft – batterij, motoren, platform en toebehoren – het is allemaal Chinees. Logisch, want China heeft zich de voorbije jaren opgewerkt tot dé EV-specialist bij uitstek. Concreet maakt deze Mazda 6e gebruik van het EPA1-platform van de Changan-groep, dezelfde basis die ook dienstdoet onder de in China verkochte Deepal SL03 – wat in grote lijnen dezelfde auto is als deze Mazda, zij het met een wat anders koetswerkontwerp.
De Mazda 6e bestaat met twee aandrijflijnen: naast de hier geteste variant met een batterij van 68,8 kWh, gekoppeld aan een elektromotor van 258 pk en 320 Nm, is er ook nog een Long Range-variant, met een cellenpakket van 80 kWh. Al doet die laatste naam die uitvoering misschien wat aanlokkelijker klinker dan ze in werkelijkheid is.
Om te beginnen is het verschil in WLTP-rijbereik tussen de twee batterijtypes niet wereldschokkend: 552 voor de Long Range, 479 voor de 68,8 kWh-versie. Omgekeerd kan de kleine batterij echter wel een stuk vlugger laden: tot 165 kW op gelijkstroom, of meer dan dubbel zoveel als de grote batterij, die met maximaal 90 kW aan een DC-snellader maar pover presteert voor dit segment.
Standard versus Long Range
Om dat concreet te maken: het batterijpeil van 10 naar 80 procent krijgen duurt met de kleine batterij (in ideale omstandigheden) 24 minuten, tegenover… 47 voor de Long Range. Dat beetje voordeel qua theoretisch rijbereik dat die laatste versie heeft, smelt dus als sneeuw voor de zon bij de eerste tussentijdse laadstop.
Een paradox die alles te maken heeft met de chemische samenstelling van beide accupakketten: de kleinste van de twee is van het LFP-type (lithium-ijzer-fosfaat), de grootste heeft NMC-cellen (nikkel-mangaan-kobalt). LFP-batterijen zijn minder duur en veiliger (lees: stabieler), hebben een langere levensduur én mogen – in tegenstelling tot NMC-accu’s – wél probleemloos 100 procent opgeladen worden zonder dat dat het risico op vroegtijdige veroudering toeneemt.
Het enige nadeel is dat ze een lagere energiedichtheid hebben (en je dus een groter pakket nodig hebt om tot eenzelfde capaciteit te komen), en dat ze ook gevoeliger zijn voor vrieskoude. Voor onze contreien en in dit segment lijkt dat echter minder een probleem. Voeg daaraan toe dat de e-motor van de Long Range-uitvoering ook nog iets minder krachtig is (245 pk), en we mogen toch wel stellen dat de kleine batterij hier de betere keuze is, die lichtjes kleinere WLTP-actieradius ten spijt.
-
Geteste versie
-
mazda Mazda6e BEV 68.8 kWh 190kW Takumi
-
Categorieën
- Grote middenklassers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
258 CVLengte
4921 m
Koffervolume
337 tot 1074 LElektrische batterij
479 km - 16.6kWh/100km69 kWh - 11 kW (AC) - 165 kW (DC)
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6