Aan de starter-alternator op 48 volt van vroeger voegt het MHEV Plus een volwaardige elektromotor toe, die geïntegreerd werd op het uiteinde van de gerobotiseerde S Tronic-versnellingsbak. Het gaat om een synchroonmotor met permanente magneet die amper 21 kilogram weegt en 24 pk en 230 Nm sterk is.
Omgekeerd kan hij bij het vertragen energie recupereren met een vermogen van 25 kW, waarbij hij tegelijkertijd dienstdoet als krachtige motorrem, zodat de remschijven enigszins ontlast worden. Een pluim voor Audi trouwens: van de overgang tussen regeneratief vertragen en klassiek remmen voel je helemaal niets in het pedaal, en dat is lang niet bij alle auto’s met een dergelijke technologie het geval.
De elektromotor, die voor zijn stroom afhankelijk is van een kleine LFP-batterij met een (bruto)capaciteit van 1,7 kWh boven op de achteras, zorgt daarnaast ook voor een vloeiender werking van het stop-startsysteem, en kan natuurlijk ook nog altijd de 204 pk en 340 Nm sterke TFSI bijstaan als dat nodig zou zijn. Of toch tot 140 km/u; daarboven wordt hij losgekoppeld omdat hij anders te hoge toeren zou draaien.
Geen MHEV, maar een full hybrid
Het grote verschil met vroeger is dat die elektromotor daarnaast deze bijna 2 ton zware auto ook zelfstandig kan aandrijven (wat er per definitie eigenlijk een full hybrid van maakt in plaats van een MHEV). Veel hoef je daar echter nog altijd niet van te verwachten: elektrisch rijden kan enkel bij het manoeuvreren of over erg korte afstanden (hooguit 1 à 2 kilometer), en dan nog alleen maar bij erg lage belasting en zeer lage snelheden.
Maar goed, technisch kan het dus wél, en in de praktijk merk je vooral in fileverkeer dat de verbrandingsmotor best wel vaak mag gaan rusten. Overigens blijft deze Q5 Quattro ook dan een vierwielaandrijver: dankzij een gestuurde koppeling gaat ook de elektrische aandrijfkracht naar de twee assen. Tot slot maakt de 48-voltarchitectuur eveneens een elektrische compressor voor de airco mogelijk, zodat je met uitgeschakelde verbrandingsmotor gewoon van koele (of droge) lucht kunt blijven genieten (bijvoorbeeld wanneer je stilstaat voor het rode licht).