Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Audi Q5 TFSI 150 kW Quattro (Edition One)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na zes jaar krijgt de Audi Q5 (eindelijk) een opvolger. Eentje die nieuwer is dan zijn vertrouwd ogende lijnenspel doet vermoeden, want hij staat op een nieuw platform, inclusief opgewaardeerde hybridetechnologie.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.25 /20

Aan de starter-alternator op 48 volt van ­vroeger voegt het MHEV Plus een volwaardige elektromotor toe, die geïntegreerd werd op het uiteinde van de gerobotiseerde S Tronic-versnellingsbak. Het gaat om een synchroonmotor met permanente magneet die amper 21 kilogram weegt en 24 pk en 230 Nm sterk is.

Omgekeerd kan hij bij het ver­tragen energie recupereren met een vermogen van 25 kW, waarbij hij tegelijkertijd dienstdoet als krachtige motorrem, zodat de remschijven enigszins ontlast worden. Een pluim voor Audi trouwens: van de overgang tussen ­regeneratief vertragen en klassiek remmen voel je helemaal niets in het pedaal, en dat is lang niet bij alle auto’s met een dergelijke technologie het geval.

De elektromotor, die voor zijn stroom afhankelijk is van een kleine LFP-batterij met een (bruto)capaciteit van 1,7 kWh boven op de achteras, zorgt daarnaast ook voor een vloeiender werking van het stop-startsysteem, en kan natuurlijk ook nog altijd de 204 pk en 340 Nm sterke TFSI bijstaan als dat nodig zou zijn. Of toch tot 140 km/u; daarboven wordt hij losgekoppeld omdat hij anders te hoge toeren zou draaien.

Geen MHEV, maar een full hybrid

Het grote verschil met vroeger is dat die elektromotor daarnaast deze bijna 2 ton zware auto ook zelfstandig kan aandrijven (wat er per definitie eigenlijk een full hybrid van maakt in plaats van een MHEV). Veel hoef je daar echter nog altijd niet van te verwachten: elektrisch rijden kan enkel bij het manoeuvreren of over erg korte afstanden (hooguit 1 à 2 kilometer), en dan nog alleen maar bij erg lage belasting en zeer lage snelheden.

Maar goed, technisch kan het dus wél, en in de praktijk merk je vooral in fileverkeer dat de verbrandingsmotor best wel vaak mag gaan rusten. Overigens blijft deze Q5 Quattro ook dan een vierwielaandrijver: dankzij een gestuurde koppeling gaat ook de elektrische aandrijfkracht naar de twee assen. Tot slot maakt de 48-voltarchitectuur eveneens een elektrische compressor voor de airco mogelijk, zodat je met uitgeschakelde verbrandingsmotor gewoon van koele (of droge) lucht kunt blijven genieten (bijvoorbeeld wanneer je stilstaat voor het rode licht).

  • Geteste versie

  • audi Q5 Ed One Magn Grey TFSI 150 kW S tronic

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    159 tot 159gr WLTP

    Vermogen

    204 CV

    Lengte

    4717 m

    Koffervolume

    520 tot 1473 L

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q5

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests