De basisprijs voor een Q5 TFSI 150 kW bedraagt 49.850 euro. Voor dat geld krijg je de voorwielaangedreven variant in Attraction-uitvoering. Voor de vierwielaandrijving betaal je 2.800 euro extra, en wil je er ook de warm aanbevolen pneumatische ophanging bij, dan moet je daar nog eens 2.390 euro voor uittrekken.
Voor de rest kun je het zoals gewoonlijk bij Audi zo bont maken als je zelf wilt. Om je een idee te geven: onze Edition One Magnesium Grey-topuitvoering kost standaard 60.910 euro, maar inclusief al zijn opties kleefde op ons exemplaar een prijskaartje van net geen 82.500 (!) euro. Alleen al voor de sportstoelen in Dinamica-microvezel en leder en het Pack Technology Plus mag je respectievelijk 6.400 en 7.400 euro aftikken.
En oké, het is misschien wel leuk om wat te kunnen spelen met de lichtsignatuur van de dagrijlichten (een feature dit in dat laatste pakket vervat zit), maar of dat nu écht iets bijbrengt? Je hele weg vinden in het labyrint aan opties en optiepakketten is bovendien zo’n ‘mission impossible’ dat zelfs Tom Cruise er waarschijnlijk niet aan zou beginnen.
Heimwee naar de goede ouwe diesel
Verder moeten we het hier ook nog even over het verbruik hebben. In optimale omstandigheden, na een snelwegrit van anderhalf uur waarbij we het tempo constant hielden op 100 km/u, lieten we een verbruik optekenen van 6,9 l/100 km. Een resultaat dat je ook meteen als minimum mag beschouwen; in courantere omstandigheden kom je eerder op 8,5 l/100 km uit.
Rekening houdend met de tankinhoud van 65 liter komt dat neer op een rijbereik van 760 kilometer. Je zou er bijna heimwee van krijgen naar die goeie ouwe diesel, waarmee 1.000 kilometer tussen twee tankbeurten de normaalste zaak ter wereld was. Hoe dan ook, écht zuinig kun je deze Q5 TFSI niet noemen, zijn MHEV Plus ten spijt. Anderzijds, zonder die elektrische ondersteuning had de dorst waarschijnlijk nóg hoger gelegen…
Fleet verkiest Q4 of Q6
De vorige generaties van de Q5 waren altijd gegeerd in fleetkringen, maar voor deze TFSI 150 kW Quattro met zijn CO2-uitstoot van minstens 155 g/km liggen daar niet veel kansen; voor dat publiek is de elektrische Q4 of Q6 e-Tron fiscaal tegenwoordig beduidend interessanter. De belasting op inverkeerstelling hangt in Vlaanderen samen met de CO2-uitstoot, en dus met de uitmonstering van je Q5.
En de verschillen zijn aanzienlijk voor deze motorversie: van 910,59 euro voor een kale basisversie tot meer dan het dubbele voor een full option-uitvoering (180 g CO2/km). Voor de jaarlijkse verkeersbelasting variëren de bedragen van 460 tot net geen 500 euro, afhankelijk van de uitvoering.
In Brussel en Wallonië speelt de CO2-uitstoot (nog?) niet; hier kijk je ongeacht je configuratie tegen een belasting op inverkeerstelling van 2.478 euro aan, en bedraagt de jaarlijkse rijtaks 520 euro.
Let wel, vanaf 1 juli 2025 wil de Waalse overheid een hervorming van de BIV-berekening invoeren, waarbij ook het (maximaal toegestane) gewicht van het voertuig in overweging zou worden genomen. Of de zware Q5 daar beter van gaat worden, is met andere woorden maar zeer de vraag.