Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Audi Q5 TFSI 150 kW Quattro (Edition One)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na zes jaar krijgt de Audi Q5 (eindelijk) een opvolger. Eentje die nieuwer is dan zijn vertrouwd ogende lijnenspel doet vermoeden, want hij staat op een nieuw platform, inclusief opgewaardeerde hybridetechnologie.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.25 /20

Onze testauto was uitgerust met luchtveren, een optie die alleen maar mogelijk is voor de versies met vierwielaandrijving. In het geval van de Q5 TFSI 150 kW betekent dat dus twee keer bijbetalen. Of die pneumatische ophanging een must is? Wij zijn geneigd te zeggen van wel: voor een auto die zichzelf premium­ambities toedicht, lijkt ze ons simpelweg onmisbaar.

Je kunt er de rijhoogte mee aanpassen, zowel naar beneden (om makkelijker zware voorwerpen in en uit te laden bijvoorbeeld) als naar boven (in de stand Offroad Plus, om schade op veldwegen en bospaden te vermijden). Niet dat dat van de Q5 plots een terreinbeul maakt – zeker niet als hij zoals onze auto op sportieve Michelin Pilot Sport-laagprofielbanden staat – maar er zullen vast omstandigheden zijn waarin die extra centimeters van pas komen.

Storende rolgeluiden

In de alledaagse praktijk waardeer je die luchtveren echter vooral voor de manier waarop ze de verschillende soorten oneffenheden van ons gehavende wegdek naadloos glad weten te strijken, zelfs in combinatie met de enorme 21-duimvelgen onder onze testauto. Waar die pneumatische ophanging echter geen antwoord op heeft, is op de rolgeluiden die die grote rubbers met zich meebrengen, en die op sommige wegdekken haast ondraaglijke proporties aan­nemen – we denken bijvoorbeeld aan bepaalde ­stroken E40 tussen Brussel en Luik. Dan heb je 230 euro afgetikt voor akoestisch gelaagde zijruiten…

Al bij al gaat van deze Q5 onderweg vooral een groot gevoel van veiligheid uit. Dankzij de combinatie van vierwielaandrijving en de uitstekende Michelins laat de trekkracht zich nooit op een fout betrappen. Liefhebbers van een dynamische rijstijl zijn hier daarentegen aan het verkeerde adres: met 204 pk voor bijna 2 ton is er geen spurtwonder aan deze Q5 verloren gegaan. En zijn reacties zijn weliswaar altijd zuiver, keurig, gezond en voorspelbaar, maar écht meeslepend wordt het nooit. Of dat erg is? Helemaal niet. Vooral niet omdat je er dus een hoogstaand comfort voor in de plaats krijgt. Op die vermaledijde rolgeluiden na dan.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q5

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests