Terug naar onze beginvraag: wat is nog de meerwaarde van dat tot de verbeelding sprekende Abarth- of Brabus-label in deze elektronische tijden? Bij Abarth proberen ze er alvast alles aan te doen om het huis-DNA in ere te houden: de 600e heeft karakter te koop, verwelkomt je in een racy interieur en trakteert je op een hier en daar losbandig, maar o zo leuk weggedrag. Ambities die hij kracht bijzet middels enkele geslaagde stilistische koetswerkdetails, om nog te zwijgen van die weliswaar fake, maar daarom niet minder opwindende motorbrom. Is hij perfect? Zeker niet. Maar de 600e heeft wel een echte persoonlijkheid, zoals we dat van een Abarth mogen verwachten. Daartegenover lijkt de naam ‘Brabus’ bij de Smart #1 vooral de marketing te dienen. Jawel, de power die je van de Duitse tuner verwacht, is er wel – ten overvloede zelfs – maar dat alleen blijkt niet te volstaan om deze cross-over ook het bijbehorende temperament te geven. Versta ons niet verkeerd, de #1 Brabus is een solide aanbod. Alleen is hij in de praktijk te braaf en niet doorleefd genoeg.
| Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. Abarth 600e 54kwh Scorpionissima | 15,54 | 15,05 | 15,00 | 14,73 | 15,06 |
| 2. Smart #1 BEV 66kWh Brabus | 14,92 | 14,85 | 15,62 | 14,87 | 15,07 |
In dit artikel : Abarth, Abarth 600 , Smart, Smart #1