Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes GLC 300 e – tweede, herziene druk

Bij de facelift voor het modeljaar 2020 veranderde de Mercedes GLC 350 e in een 300 e. Maar van een achteruitgang is geen sprake. Integendeel zelfs, de plug-inhybride benzine-GLC is interessanter dan ooit.

61.589 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Algemeen concept

Ten opzichte van de GLC 350 e uit 2015 behoudt de in 2019 voorgestelde 300 e zijn tweeliter-benzine van 211 pk en 350 Nm, maar hij koppelt die voortaan aan een iets krachtiger elektromotor (nu 90 kW en 440 Nm). Aan het gecumuleerde vermogen verandert dat niks – dat blijft 320 pk bedragen – maar het totale koppel groeit wél, van 560 naar liefst 700 Nm. Geen wonder dat Mercedes deze 300 e enkel maar met de vierwielaandrijving 4Matic aanbiedt...

Nog belangrijker dan die extra power is de komst van een krachtiger batterij: 13,5 in plaats van de povere 8,7 kWh uit de 350 e. Een wereld van verschil voor het elektrische rijbereik (dat gaat van 34 naar 46 kilometer volgens de NEDC-normen), maar vooral voor het normverbruik: in bepaalde versies zakt dat onder de 50 g/km, waardoor de plug-in-GLC intussen wél fiscaal aantrekkelijk is voor zelfstandigen en ondernemers. Toch blijft behoedzaamheid geboden bij het configureren, want verkeerde velgen of te veel uitrusting kunnen dat voordeel zo tenietdoen.

Binnenin merk je geen verschillen met een gewone GLC, op de gebruikelijke extra menu’s in de MBUX-interface na. Tot je de achterklep opent: om de onhandige trap in het midden van de laadvloer zoals in de vorige C-Klasse te vermijden heeft Mercedes de verhoogde bodem gewoon doorgetrokken naar achteren, zodat die nu boven de laaddrempel uitkomt. Met als gevolg dat de vrije hoogte onder het bagagescherm fors krimpt en het laadvolume slinkt van 550 naar 395 liter. Maar kom, die liters zijn tenminste bruikbaar...

Aan de buitenkant herken je deze plug-inversie enkel aan zijn logo’s, en natuurlijk aan het laadklepje rechts in de achterbumper (dat blijft toch een wat bizarre plek). Samen met de grotere batterij deed bij de facelift ook een krachtiger interne omvormer zijn intrede: die kan aan een eenfasig laadpunt van 32 ampère opladen met 7,4 kW, zodat een lege batterij in minder dan 2 uur weer helemaal gevuld is. Aan een stopcontact is dat 5 uur. Positief is dat je beide laadkabels (standaard inbegrepen) moeiteloos kwijt kunt in een grote uitsparing onder de opgehoogde laadvloer.

Rijgedrag

Hij mag dan al uit 2015 stammen, op het rijgedrag van een GLC is nog altijd niks aan te merken. De rijdynamiek is verzorgd (al zijn er snediger concurrenten te bedenken), maar vooral het comfort scheert hier hoge toppen. Dat is in de eerste plaats van de verdienste van de ophanging, die heerlijk zacht reageert bij het in- en uitveren. Zo zacht zelfs dat we ervan overtuigd waren dat het hier om de luchtveren ging... terwijl het in werkelijkheid het passieve sportonderstel van de AMG Line was.

Het is over het algemeen ook aangenaam stil in het interieur. Zelfs de benzinemotor is bijzonder goed gedempt, zodat zijn stem nooit opdringerig wordt, ook niet wanneer je in Sport- of Hybrid-modus het volle vermogen van deze tandem aanspreekt. In die gecombineerde modus is de GLC 300 e trouwens bloedsnel: Mercedes belooft 5,7 seconden voor de sprint naar 100. Met een lege batterij wordt het allemaal wat minder indrukwekkend, al blijft deze SUV ook dan vlot genoeg.

Omgekeerd voldoen ook in de zuiver elektrische modus de prestaties nog (hoewel vanaf 90 km/u de schwung er wat uit is). Bij temperaturen tussen 5 en 15 graden Celsius kwamen we puur op batterijkracht tussen 40 en 45 kilometer ver – inclusief stukken snelweg met 120 km/u. Zeker niet slecht dus, en bovendien helemaal conform het WLTP-rijbereik (39 tot 43 kilometer).

Je hebt er trouwens alle belang bij om zoveel mogelijk in te pluggen, want met een lege batterij loopt het verbruik van de benzinemotor snel op, richting 10 l/100 km of meer. De sturing probeert weliswaar maximaal energie te recupereren, zodat je geregeld opnieuw stukken elektrisch kunt rijden, maar al bij al lijkt deze versie toch minder geschikt voor lange ononderbroken ritten dan een goeie ouwe diesel...

Verdict

Ook al is hij niet meer piepjong, de Mercedes GLC blijft een fantastische auto om mee te rijden. Het niveau van sereniteit dat hij bereikt, weten maar weinig concurrenten te evenaren. De plug-inhybride 300 e past perfect in dat plaatje – dankzij de weelde van zijn zijdezachte koppel is dit misschien wel de aangenaamste GLC van allemaal... of toch voor wie geen al te grote afstanden tussen twee laadsessies hoeft af te leggen. Alleen is hij door zijn hoge prijs niet voor iedereen weggelegd.

  • Zijdezachte elektrische modus
  • Schitterend onderstel
  • Rijbereik en laadsnelheid
  • Hoge prijs, opties
  • Minder handige koffer
  • Fiscaal voordeel afhankelijk van velgmaat
Eindredacteur AutoGids

NIEUWSBRIEF