De Hyundai Staria brengt de klassieke eenvolumer opnieuw tot leven in een tijdperk van SUV-hegemonie. Zijn wapens zijn een gedurfd ontwerp, met een futuristische voorkant en enorme glasoppervlakken die voor een lichte, open sfeer zorgen, gekoppeld aan XXL-afmetingen. Met een lengte van 5,20 meter biedt de Staria comfortabel plaats aan tot wel negen passagiers. Voor de kroostrijkste gezinnen dus.
De Staria blinkt uit in binnenruimte en comfort. De opstelling met drie zitrijen, waarbij de middelste stoel voorin kan worden neergeklapt tot een armsteun, maakt het interieur flexibel en biedt veel beenruimte voor alle passagiers. Helaas zijn de achterste rijen niet volledig wegklapbaar, wat het laadvolume enigszins beperkt. De rijervaring is aangenaam, al vraagt de stuurinrichting enige gewenning door de indirecte besturing. De 2.2 CRDi-diesel met 177 pk waarmee de Staria zijn debuut maakte, werd in de zomer van 2024 ingeruild voor een zelfopladende hybride aandrijving. De 1.6 T-GDi Hybrid van 225 pk– bekend uit de Tucson – is gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Hij schudt de prestaties op, zonder dat het op een drinkgelag uitdraait. Jammer van dat storende, voortdurende gepiep van de rijhulpsystemen, en het ontbreken van getinte ramen of een degelijke bagageafdekking, wat in een rijdende vitrine van deze soort toch een must is.
De Hyundai Staria gaat de directe concurrentie aan met de Volkswagen Multivan en biedt zijn uitzonderlijke interieurcomfort voor een lager tarief aan. Een gedurfd alternatief voor de eentonigheid van SUV’s – en voor bedrijfsmiddens waar downtime een cruciale rol speelt. En als zelfopladende grote eenvolumer bovendien een unicum op de markt.