De eerste generaties van de Qashqai was zo succesvol dat Nissan het model in Cashcow kon noemen. Het jongste model heeft het minder gemakkelijk om zieltjes te winnen, want de concurrentie wordt steeds talrijker en steeds interessanter. Met zijn hybride E-Power-technologie heeft Nissan nochtans een interessant aandrijfgeheel in de aanbieding voor particuliere kopers die nog niet helemaal klaar zijn voor de laadperikelen die meegeleverd worden bij de aankoop van een volledig elektrische auto.
Inmiddels heeft Nissan die hybride aandrijving verder geperfectioneerd, een technische update die hand in hand gaat met een vernieuwd koetswerkdesign en een opgefrist interieur. Wij konden de gefacelifte Qashai E-Power, met hybride technologie van de derde generatie, testrijden in en rond Barcelona.
Facelift Nissan Qashqai
Het vernieuwde frontje waarmee de gefacelifte Nissan Qasqhai uitpakt, oogt best radicaal. Zeker in vergelijking met de brave voorzijde die de SUV aanvankelijk sierde. Zoals dat vandaag in de mode is, worden de dagrijlichten gesplitst van de klassieke koplampen. Het V-Motion-grille maakt intussen plaats voor een rooster dat opgebouwd is uit een heleboel compacte elementen waarmee Nissan naar de harnassen van Japanse krijgers verwijst.

Achteraan zijn de wijzigingen minder ingrijpend. De voortaan verduisterde achterlichtblokken krijgen een nieuw ontwerp, maar de basisvorm van de units blijft dezelfde. Verder is er sprake van nieuwe ontwerpen voor de wielen en verse laktinten voor het koetswerk - Pearl White, Pearl Black en Deep Ocean.
Interieur Nissan Qashqai
Binnenin de vernieuwde Qashqai springen de veranderingen minder in het oog, al introduceert de facelift wel een heleboel nieuwe materialen (zoals alcantara voor de duurdere uitrustingsniveaus), bekledingen en stiksels. Die zorgen er samen met de led-sfeerverlichting voor dat deze Nissan wat meer klasse vindt. Het interieur straalt een warme, uitnodigende sfeer uit – bijna premium.

De grote nieuwigheid is evenwel de Google-technologie die de vernieuwde Nissan Qashqai voortaan gebruikt. Het infotainment gebruikt niet enkel het ingebouwde Google Maps op te navigeren, maar geeft je ook toegang tot de Google Play-applicatie. En je stemcommando's vinden nu gehoor bij de Google Assistant.
Aandrijving Nissan Qashqai
Nissan biedt de Qashqai nog steeds aan als mildhybride, waarbij je de keuze houdt tussen een handgeschakelde versie met 140 pk en een 158 sterke versie met continu variabele transmissie. Voorwielaandrijving is standaard, al kan je de krachtigere specificatie ook als vierwielaangedreven AWD bestellen. Maar het is de hybride E-Power waarmee Nissan kopers over de streep probeert te trekken.

Voor modeljaar 2025 ondergaat de Qashqai e-Power een reeks belangrijke verbeteringen. De drukgevoede driecilinder werd grondig herwerkt: hij krijgt een langere slag, een grotere turbo, verminderde interne wrijving en een verbeterde controle over de verbranding. Deze ingrepen verhogen het thermisch rendement (nu 42 %) en verlagen het geluidsniveau met 5,6 dB.
Specs en verbruik Nissan Qashqai
Door die ingerepen daalt het officiële WLTP-verbruik tot 4,5 l/100 km, terwijl de CO₂-uitstoot uitkomt op 102 g/km – een duidelijke verbetering ten opzichte van de vorige generatie (5,1 l/100 km en 116 g/km). De opgegeven actieradius bedraagt 1.200 km volgens de WLTP-cyclus. Ook de elektromotor zelf, die in de E-Power voor de aandrijving zorgt, wint aan vermogen: in de Sport-modus levert hij voortaan 205 pk in plaats van 190 pk, wat zich vertaalt in krachtigere hernemingen.

Een andere belangrijke evolutie: de verschillende componenten van het e-Power-systeem – elektromotor, verbrandingsmotor, generator, omvormer en reductiekast – zijn nu samengebracht in één compacter module (10 % kleiner) met een verhoogde stijfheid (+60 %). Dit zorgt voor een betere filtering van trillingen en een aanzienlijk gewichtsvoordeel.
Rijden Nissan Qashqai
Op de weg toont de Qashqai E-Power zich zowel alert als stil. In de stad is het rijgedrag volledig elektrisch, soepel en vlot, terwijl hij op de snelweg overtuigt met zijn comfort dankzij een verbeterde geluidsisolatie en verfijnde ophanging. Samen met het genereuze rijbereik is deze Nissan perfect geschikt voor lange ritten zonder laadstress. Bovendien is rijplezier geen loos begrip: de Qashqai combineert met een prettig aanvoelend stuur met een natuurlijke zitpositie en een uitstekende ergonomie.

Qua technologie introduceert Nissan onder andere een voorspellende snelheidslimietherkenning, bedoeld om vergeten verkeersborden op te vangen. Zoals vaak met rijhulpsystemen zijn deze soms wat opdringerig, met frequent storende waarschuwingen tot gevolg. Gelukkig kunnen ze individueel uitgeschakeld worden via het "Profiel"-menu van de interface, waarna je je voorkeuren kan opslaan en snel opnieuw oproepen via een knop op het stuur.
Conclusie Nissan Qashqai
De Qashqai e-Power van modeljaar 2025 gooit het concept niet overhoop, maar verfijnt het op de juiste manier: het verbruik daalt, het comfort neemt toe en het rijplezier blijft behouden. Een relevant alternatief voor wie het gevoel van elektrisch rijden wil ervaren, zonder de bijhorende laadstress.
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai