- Score redactie 15.61 /20
Dat een kleine batterij helemaal niet zo’n probleem hoeft te zijn als daar een laag stroomverbruik tegenover staat, bewees de Puma Gen-E tijdens onze testtiendaagse. Over een gevarieerd parcours waarin we stad afwisselden met kleine en grote wegen en snelwegen, en waarbij we bijna de hele tijd als een goede huisvader hebben gereden, kwamen we uit op 14,0 kWh/100 km. Door onder de kerktoren te blijven wisten we daar zelfs een spectaculaire 9,0 kWh/100 km van te maken – waardoor je plots meer dan 480 kilometer op een volle batterij kunt halen. Hoezo problematisch?
Met ons algemene gemiddelde is dat ongeveer 310 kilometer, wat ons meer dan genoeg lijkt voor een kleine cross-over – temeer omdat een kleine batterij ook minder tijd nodig heeft om op te laden: in ongeveer 23 minuutjes kun je van 10 weer naar 80 procent batterijpeil gaan, genoeg om met ons gemiddelde verbruik weer 220 kilometer rijbereik te recupereren. Kleine disclaimer wel: de weersomstandigheden tijdens deze test waren ook wel ideaal voor een EV. In de winter zal het verbruik onvermijdelijk een stuk hoger uitvallen, ook al omdat de Puma Gen-E het moet stellen zonder warmtepomp.
Stevige prijzen
Terwijl de prijzen voor de Puma 1.0 EcoBoost 125 beginnen bij 29.300 euro, kost de Gen-E minstens 35.490 euro, en zelfs 38.000 euro voor de hier geteste Premium-versie. Een stevig bedrag in absolute termen, ook al is de Ford daarmee niet noemenswaardig duurder dan de rest van zijn elektrische rivalen. Zeker omdat die (naamloze) basisversie al uitstekend is uitgerust.
De Premium voegt daar enkel nog achttienduimvelgen in plaats van zeventienduimers aan toe, net als full led-koplampen, de uitrusting van het Comfort Pack (handsfree instap- en startsysteem, gemotoriseerde kofferklep en elektrisch inklapbare spiegels met instapverlichting), een interieur in Sensico-imitatieleer en een Bang & Olufsen-audio-installatie van 575 watt met tien speakers. Dde inductielader voor je smartphone, de sfeerverlichting of het 12 duim grote centrale scherm met Sync4-technologie, navigatie en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto zijn echter allemaal ook bij de basisversie al van de partij.
Geen V2L-functie
Wel dien je daar in beide versies nog 1.210 euro aan toe te voegen voor het Driver Assistance Pack wil je kunnen beschikken over het volledige arsenaal aan rijhulpsystemen. Dat pakket breidt de (overigens nodeloos paniekerige) Precollision Alert uit met een kruispuntfunctie en voegt aan de verkeersbordherkenning ook nog een adaptieve cruisecontrol toe (een klassieke snelheidsregelaar is altijd inbegrepen), net als een dodehoekcontrole inclusief een achteruitrijassistent die automatisch remt bij naderend verkeer van opzij.
Daarnaast omvat dit pack ook een 360-gradencamera, net als parkeersensoren voor- én achteraan. Al even nuttig voor een elektrische auto is het Winter Pack van 575 euro, dat een verwarmbare voorruit combineert met stoel- en stuurwielverwarming. Elektrische apparaten laten draaien op de batterij is daartegen niet mogelijk, want een V2L-functie heeft de Puma Gen-E niet
Geteste versie
| Ford Puma BEV Gen-E 43kWh 123kW Premium | |
| Verbruik gemengd | NB |
| CO2-uitstoot | 0 g/km |
| 0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
| 1000m vanuit stilstand | NB |
| Kostprijs per km | 0,38 € |
| VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20