Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Ford Puma Gen-E (Premium)

Geschreven door Xavier Daffe op

Ford heeft zijn tijd genomen om toe te treden tot het segment van de kleine elektrische cross-overs. Maar misschien draait dat nog wel gunstig uit, want de vrijwel volledig in eigen huis ontwikkelde Puma Gen-E is een oprecht interessante auto geworden.

38.000 €
  • Score redactie 15.61 /20

Het feit dat deze elektrische variant het platform overneemt van de gewone Puma, stelde de ingenieurs wel voor een uitdaging. Bij de ontwikkeling van die basis, zovele jaren geleden intussen, was namelijk nog niet echt rekening gehouden met een mogelijke EV-versie. Uiteindelijk wisten ze bij Ford het batterijpakket van de Gen-E in de vloer te krijgen, maar niet zonder dat de behuizing rond de celmodules een beetje uitsteekt naar onderen (wat de bodemvrijheid van deze Gen-E beknot) én naar boven (zodat de vloer hoger komt te liggen, ten koste van de hoofdruimte).

Kortom, het was proppen om het cellenpakket in de structuur van de Puma te integreren, en dat merk je dan ook aan het formaat van die accu. Bruto valt de capaciteit nog mee voor dit segment, maar van die 53 kWh is in de praktijk maar 43,6 kWh bruikbaar. Dat lijkt weinig – en dat is het feitelijk ook – maar toch is die handicap in werkelijkheid minder groot dan je zou kunnen denken. Omdat deze Puma Gen-E zijn stroomverbruik goed onder controle heeft (zie Budget) én omdat zijn laadvermogens verzorgd zijn: tot 11 kW aan een driefasig station op wisselstroom en tot 100 kW aan een DC-snellader.

Dat maakt die ‘kleine’ batterij plots al veel minder problematisch. Meer nog, door haar beperkte capaciteit weegt ze ook relatief weinig – wat dan weer het elektriciteitsverbruik ten goede komt. Of hoe die (noodgedwongen) technische keuzes finaal toch uitmondden in een erg coherent product. 
Voor de aandrijving rekent de Puma Gen-E op een asynchrone elektromotor, die 168 pk en 290 Nm op de voorwielen loslaat via een enkelvoudige reductieverhouding. Een geheel dat voldoende compact blijft om ook nog plaats te laten voor een kleine frunk in de neus, net groot genoeg voor een laadkabel, de gevarendriehoek en de verbanddoos, zodat die alvast geen ruimte in de koffer achterin inpalmen. 

  • Geteste versie

  • ford Puma BEV Gen-E 43kWh 123kW Premium

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    167 CV

    Lengte

    4214 m

    Koffervolume

    523 tot 1283 L

    Elektrische batterij

    364 km - 13.7kWh/100km

    54 kWh - 11 kW (AC) - 100 kW (DC)

In dit artikel : Ford, Ford Puma

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests