Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Suzuki Across PHEV (2023) - degelijk duurt het langst

Geschreven door Klaas Janssens op

Net zoals de Toyota RAV4 waarop hij zich baseert, heeft de plug-inhybride Suzuki Across een update gekregen voor modeljaar 2023. AutoGids doet de test.

62.999 €

Concept Suzuki Across

Het verhaal is bekend: om zijn gemiddelde CO2-uitstoot in Europa te verlagen en zo boetes te vermijden, breidde Suzuki het gamma schoorvoetend uit met twee Toyota-modellen. Naast de Swace, eigenlijk een Corolla Touring Sports Hybrid, werd ook de tot Across omdoopte RAV4 Plug-in Hybrid in het portfolio opgenomen. En die Suzuki Across heeft een aantal wijzigingen ondergaan voor modeljaar 2023, wijzigingen die zijn Toyota-evenknie eerder al onderging.

Aan het koetswerk van de Suzuki Across werd niet geraakt, alleen gebruiken de mistlichten vooraan voortaan ledtechnologie. Binnenin gaan de veranderingen verder, want de plug-inhybride SUV krijgt een betere geluidsisolatie, extra USB-aansluitingen en een verbeterde interieurverlichting. Ook het digitale instrumentencluster is nieuw, met een display van 12,3 duim dat je voortaan kan personaliseren. Daarnaast doet Toyota's nieuwste infotainmentsysteem met een centraal aanraakscherm van 10,5 duim zijn intrede.

Aan het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Toyota RAV4 wordt niet geraakt. Ook de vernieuwde Suzuki Across combineert een atmosferische 2,5 liter grote benzinemotor met twee elektromotoren, samen goed voor een systeemvermogen van toch 306 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 6 seconden en de elektronisch beperkte topsnelheid bedraagt 180 km/u. In de elektrische modus rijd je 135 km/u vooraleer de benzinemotor bijspringt – toch als je over voldoende batterijcapaciteit beschikt.

Review Suzuki Across PHEV MY2023

Rijgedrag Suzuki Across

Het accupakket van deze stekkerhybride heeft een capaciteit van 18,1 kWh en belooft een elektrische autonomie van 75 kilometer. Je kan het stroomgebruik zelf regelen via knoppen op de middenconsole, waardoor je die 75 kilometer ook daadwerkelijk haalt. Het grote voordeel van deze plug-inhybride aandrijflijn is dat ze het brandstofverbruik ook onder controle houdt wanneer de batterijen leeggereden zijn en dat de regeneratiefunctie vlot weer stroom vindt onderweg. En helemaal nieuw voor de Suzuki Across van modeljaar 2023: het laadvermogen van de interne lader klimt van 3,3 naar 6,6 kW – zoals dat altijd al het geval was bij de RAV4 Plug-in Hybrid.

Verder is de Suzuki Across een echte Toyota: echt sprankelen doet deze stekkerhybride niet, maar onderweg laat deze RAV4-kloon nauwelijks steken vallen en biedt hij een heleboel comfort. De e-CVT vraagt nog steeds gewenning, het gewicht speelt de ophanging wel parten en de batterij knaagt aan het beschikbare koffervolume (490 liter), maar die puntjes van kritiek hebben nauwelijks invloed op het algemene welbehagen dat de Across je schenkt.

Bij het hernemen krijg je niet de indruk dat er 306 paarden aan de kar trekken, terwijl een echte vierwielaandrijving de Suzuki Across een stuk avontuurlijker zou kunnen maken. Maar wat deert dat de gemiddelde SUV-rijder die zijn wagen vooral gebruikt voor dagelijkse verplaatsingen naar het werk, de school of het grootwarenhuis? Wij gebruikten deze stekkerhybride als reiswagen en maalden 5.000 kilometer alsof het er 500 waren. In alle sereniteit en met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 l/100 kilometer. Dat kan een pak lager, maar onderweg bleek de prijs van elektriciteit hoger dan die van benzine.

Review Suzuki Across PHEV MY2023

Verdict Suzuki Across

Net zoals de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid waarop hij zich baseert, maakt de Suzuki Across indruk met zijn zuinige aandrijflijn en zijn elektrische rijbereik, en met zijn algemene comfort en genereuze binnenruimte. Er zijn concurrenten op de markt die wat strakker rijden en extra sexappeal bieden, maar als totaalpakket is deze SUV nauwelijks te kloppen. Behalve op zijn prijs dan, want zonder fiscale stimuli is de Across een bijzonder dure Suzuki. Bij Toyota kan je de RAV4 ook bestellen als zelfopladende hybride en dat lijkt ons de betere keuze.

Wij vinden de Suzuki-interpretatie van de RAV4 er wat beter uitzien dat de Toyota, maar verder hangt de keuze tussen die twee zustermodellen vooral af van de prijs die je krijgt. Goed onderhandelen is de boodschap en vergeet niet de overnameprijs van je oude auto in rekening te brengen.

Review Suzuki Across PHEV MY2023

  • Nu ook met interne 6,6 kW-lader
  • Zuinige aandrijflijn, ook wanneer accu leeg is
  • Algemeen comfort en ruimteaanbod
  • RAV4 wel als Hybrid
  • Stevige prijs
  • Opgefriste displays ogen saai

Verwante testen

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Across

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker