Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze 7-Reeks (van de zevende generatie) valt graag op: zijn enorme neusgaten zijn verstoken van elke vorm van discretie of raffinement... Het model is slechts in één koetswerklengte verkrijgbaar, van meer dan 5 meter. Het interieur is zeer ‘aanwezig’, met een wildgroei van bedieningsschermen, zelfs op de deurgrepen. En er is er zelfs een dat uit de lucht komt vallen, met de optie Theatre Screen: een panoramisch ‘doek’ (van 31,3 duim) dat wordt neergelaten uit de dakhemel, zodat de achterpassagiers zich in hun thuisbioscoop wanen, comfortabel gezeten in hun verstelbare stoel mét voetsteun. Voorin is het head-updisplay met augmentedrealityfunctie dan weer ronduit verbluffend. Het comfort is uiteraard weelderig en het rijgedrag zeer efficiënt, temeer omdat alle versies standaard over vierwielaandrijving beschikken.
Aan vermogen geen gebrek, maar in Europa is het motorgamma beperkt tot ‘slechts' zescilinders. Geen V8 meer dus in het aanbod. De instapversie is de 299 pk sterke 3.0-diesel (740d) met microhybridisatie op 48 volt. Er zijn geen pure benzineversies meer, maar wel twee plug-inhybrides, die een 3.0-benzineblok combineren met een elektromotor, voor een gecombineerd vermogen van 490 pk (750e) of 571 pk (M760e). Beide zijn nog 100% fiscaal aftrekbaar tot eind juni 2023. Hun batterij van 18,7 kWh netto biedt officieel een elektrisch rijbereik van 80 kilometer en laat zich op wisselstroom (AC) opladen met een vermogen van 7,4 kW.
Voor wie nog niet klaar is voor de volledig elektrische i7, biedt de ‘conventionele’ 7-Reeks nog steeds krachtige en relatief zuinige (micro)hybride aandrijflijnen aan. Hij is ook lichter dan de i7 en daardoor dynamisch aangenamer.