Renault heeft de breakversies van zijn Mégane en Clio vervangen door een SUV. Begrijpelijk, al dreigt stilaan wel het risico dat deze Symbioz kopje-onder gaat in het al erg grote cross-overaanbod in de Renault-showroom. Nu, de Symbioz vergeet alvast niet te charmeren met innovatieve technologieën, zoals het optionele panoramische Solarbay-dak. Dankzij vloeibare kristallen kan de transparantie ervan in vier standen worden aangepast, zelfs via spraakbesturing.
Het op de Captur gebaseerde design draagt afmetingen die aan de Scenic doen denken. Toch is de Symbioz 7 centimeter korter, omdat hij op een verlengde versie van het CMF-B-platform staat (net zoals de Dacia Duster). Bovendien is hij ook minder moduleerbaar. Binnenin valt het moderne dashboard op, met een digitaal instrumentenpaneel en een aanraakscherm in de middenconsole. Het OpenR Link-infotainmentsysteem zorgt voor uitgebreide connectiviteitsopties en blijft dankzij over-the-air-updates ook na aankoop bij de les.
De Symbioz is er enkel als zelfopladende hybride, met het 143 pk sterke aandrijfgeheel dat we kennen uit andere Renaults. Het rijgedrag matcht voorral met de gezinsroeping van deze SUV – de Comfort-stand geniet dan ook de voorkeur op Sport, omdat die laatste eigenlijk te weinig bijbrengt. Opdringerige rij-assistenten schakel je eenvoudig uit met de My Safety Switch-knop. Een handige shortcut!
Eerlijk? De Renault Symbioz voegt niet echt iets nieuws toe aan dit overvolle segment en zit geprangd tussen de Captur en de Austral, terwijl hij ook concurrentie van de Duster moet vrezen. Deze SUV laat nergens steken vallen, maar blinkt ook nergens in uit.