Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Kia EV3 is een tot Golf-formaat gekrompen EV9, maar dat bedoelen we niet pejoratief. Op zijn E-GMP-platform deelt de EV3 veel technologie met de populaire Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, maar voor een meer toegankelijke prijs. Nochtans is er ook een verwantschap met de Niro, zoals het boordnetwerk van 400 in plaats van 800 volt verraadt. Dat leidt ertoe dat de laadpiek voor gelijkstroom het al bij 135 kW voor bekeken houdt. De batterijkeuze valt uiteen in een exemplaar van 58 kWh (436 WTLP-kilometers) of een Long Range met een grotere capaciteit van 81 kWh, voor een indrukwekkende 603 kilometer.
Binnenin valt meteen het ruimtelijke gevoel op, met sfeerverlichting, slimme opbergoplossingen en een grote kofferbak van 460 liter, plus een ‘frunk’ van 25 liter vooraan voor het laadkabel. Het interieur is opgetrokken uit moderne en degelijke materialen en combineert twee displays van 12,3 duim met een kleiner van 5,3 duim voor de klimaatregeling. Hoewel de grafische weergave scherp is, kan de bediening soms wat onhandig zijn, vooral bij de moeilijk bereikbare sneltoetsen. Qua prestaties is de EV3 een plezier om te rijden. Met zijn 204 pk voelt hij soepel en krachtig, zonder de abrupte acceleratie die bij veel elektrische auto’s voorkomt. De compacte afmetingen maken hem wendbaar in de stad en het i-Pedal zorgt voor een verfijnd gevoel bij het regeneratief remmen. Er volgen nog versies met vierwielaandrijving, evenals een sportievere GT.
De Kia EV3 biedt een uitstekende combinatie van prijs, prestaties en gebruiksgemak, en heeft genoeg in zijn mars om Volvo’s bestseller, de EX30, het vuur aan de schenen te leggen. Al zou zijn eerste slachtoffer wel eens de Niro EV uit eigen rangen kunnen zijn.